2008-04-11

Bra klädval

Statsministern har kommit till Kina. SvD rapporterar om en aslappnad klädstil. I artikeln uttalar sig sinologen* och socialantropologen Björn Kjellgren som menar att statsministerns pikétröja och svarta jeans sänder en tydlig signal. Inte minst hem till Sverige.

Det är fullständigt ointressant att en sinolog* uttalar sig med auktoritet vilka signaler detta sänder till Sverige. Vilka signaler det ger i Kina verkar han inte vara säker på. Då hade man likaväl kunnat fråga en limnolog. Limnologi är vetenskapen om sötvattnets växt- och djurliv

Statsministerna hade rätt klädsel. Jag skulle ha valt likadana plagg.

Man ler lite åt Aftonbladets felstavning vet´ja: "Vet- och etikettexperten Agneta Uddenberg".

Nåväl. Agneta Uddenberg anser att man ska klä sig som sina värdar.

Vad är det för snömos?

Att klä sig som sina värdar skulle ofta vara oartigt. Kinesiska toppolitiker brukar ju ha pyjamas och en egendomlig keps. Tänk att komma till ett arabland och klä sig som schejk eller dra på sig en uniform med grannlåt bara för att statschefen i ett annat land bär generalsuniform med trissor på bröstet.

*- Sinologi är det vetenskapliga studiet av Kinas språk och kultur

Bloggar om

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag skulle vilja se Fredde och Filippa klä sig som sina värdar när de hälsar på hos massajerna.
sv.wikipedia.org/wiki/Massajer

Per Westberg sa...

Haha
För att hitta den kläddräkten måste de nog leta länge på Myrorna.

Marie sa...

Blev lite glad när jag såg bilderna på Fredrik och Filippa Reinfeldt i SvD i morse. Tyckte de såg trevliga ut i sina kläder. Avspända, liksom. Kul att du bloggar om det och kommenterar medias tilltro till "experter".

Per Westberg sa...

Tack "en oväntadglänta"

Själv är jag expert på allt. :)

Men jag är ju förståss bara expert på min egen blogg.