2008-04-27

Ett tåg har gått isönder

Det är roligt på tåget. Alldeles nyss ropade en i tågpersonalen att framförvarande tåg gått isönder. Det är så trevligt att höra detta sydsvensk uttryck. Därefter meddelade hon att vi skulle stanna i Tranås för att ta upp resenärer från framförvarande tåg.

-Ni måste hålla reda på era väskor, uttalade hon ampert.

Hjälp tänker jag. Är det passagerarna från ett fångtåg vi ska plocka upp?

Så utbryter ett litet palaver i den tysta avdelning jag sitter i. Två medpassagerare kommenterar surt en kvinna som trotsar mobilförbundet och snackar i telefon. Men när ytterligare en telefon ringer i hennes väska rinner tålamodet över. Kul att gå omkring med två mobiler i väskan. Särskilt om man är i "tyst avdelning".

Snart stannar vi Tranås och beskådar en plattform som myllrar av vilsna övergivna resenärer.

Nu är det dags att resa sig och ge plats åt någon kvinna, tänker jag. Knappt har jag tänkt tanken innan någon ropar. -Visa barmhärtighet, det finns en gravid kvinna här.

Jag och en yngre kille är snabbt på benen.

Nåväl. Nu har jag bytt tåg och sitter på väg mot Jönköping. Nästa Tenhult, därefter Huskvarna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lite spännande att åka tåg.

Anonym sa...

Välkommen till Småland!
Ang den gravida kvinnan.
En fräckis.
En kvinna söker en sittplats på den fullsatta bussen. Hon frågar en man om han inte kan ge plats åt en gravid kvinna? Kvinnan får mannens plats, mannen kan inte se att kvinnan är gravid, han frågar därför: -Hur länge har ni varit gravid? -Jag blev det nyss, sa kvinnan.

Per Westberg sa...

Otroligt
När jag åkte tillbaka till Stockholm på tisdagen var det kaos.

Jag tog ett tåg jag inte var bokad på. Där sätter jag mig i en kupé utan att fundera vidare.

Så ringer frun och vi gör upp att hon ska hämta mig framåt midnatt.

Efter samtalet blir jag utskälld av en kvinna som berättar att jag sitter i tyst avdelning.

Men det roligaste av allt är att en av männen som var med om farsen ner till Småland satt precis bakom mig.

Han skrattade.