2008-04-30

Spårvagnar


Jag fick en väldigt trevlig bok i veckan när jag besökte Jönköping. Framför mig på bordet ligger nu "Jönköpings elektricitetsverk och spårvägar Ett hundraårsjubileum", Boken är utgiven 2007 och författare är Lars O. Fältskog och Lennart Lindberg. Den är utgiven på Trafik-Nostalgiska Förlaget och kan köpans här.
En snobbkunskap är att kunna räkna upp de städer i Sverige som har eller har haft spårvagn.

1. Stockholm
2. Göteborg
3. Malmö
4. Norrköping
5. Helsingborg
6. Uppsala
7. Gävle
8. Jönköping
9. Lidingö
10. Kiruna
11. Sundsvall
12. Karlskrona
13. Ulricehamn

Om man ska vara noga ska man tala om städer som har haft koncession för spårvagn. Det finns ju städer som haft spårvagn där en grannstad haft koncessionen. Så är fallet med till exempel Solna, Sundbyberg och Mölndal.

Risken för slamkrypare är stor- Om jag inte missminner mig var Lidingöbanan spårväg mellan Ropsten och Stureplan (dessa hållplater låg i Stockholms stad) men i Lidingö stad hade man järnvägskoncession.

Dessutom har det funnits municipalsamhällen, köpingar och andra landskommuner som haft spårvagn med elektrisk drift. Sådan är till exemple Limhamn, Ljunghusen, Ramlösa och Stocksund.

Andra bloggar om

Inga kommentarer: