2008-04-01

Power-SMS


Att det är kraft i SMS visar det faktum att Finlands utrikesminister Ilkka Kanerva tvingas avgå efter att ha skickat för många och fel typ av SMS. DN, SvD
Just hemkommen från Tyskland letar jag på Telias webbplats om man erbjuder några av det tjänster Deutsche Telekoms T-Mobile lanserat under den senaste tiden. Inget nytt under solen skulle man kunna säga när jag konstaterar att allt ser ut som det gjorde för ett halvår sedan.

När jag var i Berlin hade jag glömt min laddare till mobilen. -Ingen ko på isen, förklarade min tyska kollega, när jag beklagade mig över att jag inte vågade ringa på grund av att batteriet höll på att ta slut. Hon tog SIM-kortet ur sin egen telefon och satte in det i min telefon. Sedan skickade hon ett SMS till sin teleleverantör och vips fick jag ett nytt SMS. Döm om min förvåning när jag såg att min telefon fått en extra laddning. Förvisso kostade SMS-meddelandet för påfyllning av batteriet fem Euro men att få en snabbladdning via SMS är naturligtvis ett bra alternativ framför att köpa en extraladdare. Extra kul att man fick en hälsning från Vattenfall som uppenbarligen har ett samarbete med Deusche Telekom.

Nu tycker jag att Telia ska ta hem den här tjänsten till Sverige. Den enda invändningen är kanske att den nya tjänsten kan leda till det stressfenomen som Aftonbladet idag skriver om.
Även Sydsvenskan har intressanta mobilnyheter. Läs här och här, Varför inte passa på att läsa om sophundarna i Norrländska socialdemokraten eller Bror Hjorts skulptur som Upsala Nya Tidning skriver om. I bara förbifarten kan jag nämna att det är stora grejerpå gång vid gamla stiftsgården i Alskog på Gotland. Läs här

Bloggare om

4 kommentarer:

Ms Garbo sa...

Lysande!
Det vore ju en fiffig tjänst.










...om det inte vore så att jag tror att du luras en smula!

Anonym sa...

Ja visst är det kul med aprilskämt. Det här var i toppklass!

Per Hökpers sa...

Få se nu, vilket datum är det idag... :-) Fast det vore ju inte så dumt om man kunde överföra elkraft trådlöst!

Karin sa...

Ånej. Jag gick på det! :o