2008-09-18

Man ska inte mesa


Jag läser i SvD att att en pensionär blivit väskryckt i Örby. Sådant gör mig arg.

1972 var jag tolv år. Jag minns att jag såg en svart och vit polisvaliant komma glidande utefter Huddingevägen i Örby. I baksätet satt en stackars kvinna som blivit av med sin väska. Man var ute och spanade efter gärningsmännen.

Precis som polisbilen passerar mig ser jag två killar som trycker bakom en port. Inget tvivel om att de är busarna.

Jag ångrar att jag inte stoppade polisbilen och satte dit busarna. Det är inget jag grämt mig för genom livet. Möjligen har det lärt mig att inte tveka om att det är rätt att brottslingar konfronteras med sina gärningar och att man inte ska mesa. Kanske hade det varit bra om 15-årige Lill**** åkt dit denna gång 1972. Det gick inte så bra för honom senare i livet.

Inga kommentarer: