2008-09-27

Uppsala universitets myntkabinett


Bilden föreställer frånsidan (baksidan) på professor Allvar Gullstrands Nobelmedalj (Framsidan kallas åtsida). Frånsidanföreställer en lagerkrönt kvinna som sitter vid en klippa (Läkekonsten) och somtstödjer vänstra handen mot en flicka (Lidandet). Samtidigt som hon med den högra fyller en skål med vatten ur en källa. Gullstrand fick priset i fysiologi (medicin) 1911.
Det här kommer du att blogga om sa kompisen Carina på bloggen Poskvalblogg när vi i torsdags besökte Uppsala universitets myntkabinett. Det handlar om en av Sveriges främsta mynt-och medaljsamlingar belägen i Universitetshuset i Uppsala.

Som filatelist (det har faktiskt funnits sådana) har jag en viss dragning till numismatikens skönhet. Min farfar, Eugen Westberg, har graverat ganska många medaljer och kanske har känslan för dessa tingestar traderats i generna.

Min vana trogen måste jag ställa någon fråga som kan klasificeras som naiv spontanitet. Och jag valde att fråga om någon Nobelmedalj bjudits ut på marknaden, typ tradera.se. Guiden svarade att han inte kände till att någon Nobelmedalj skulle ha funnits på privatmarknaden. Däremot kan jag berätta att Nelson Mandelas medalj som fredspristagare stals vid ett inbrott 2007 (TT) (Fredspris 1993). Den återfanns kort därpå när polisen grep tjuvarna. Samma år stals Yasser Arafats medalj (Fredspris 1994 tillsammans med Shimon Peres och Yitzhak Rabin) när hans hem plundrades av Hamas (Expressen). Nobelmedaljen tillhörande den indiske poeten och filosofen Rabindranath Tagore (1861-1941) stals 2004 ett museum i östra Indien där den förvarades. Tagore var litteraturpristagare 1913.
1939 fick den finländske författaren Frans Eemil Sillanpää Nobelpriset i litteratur. Han donerade 1940 sin medalj åt landförsvaret men den löstes in av Oy Karl Fazer AB (de gröna kulorna) för 100 000 mark och återlämnades till Sillanpää. Det var många finländare som under kriget lämnade in sina vigselringar till landförsvaret och i stället bar ringar i järn.
Off topic tror jag att jag har mycket att tacka professor Gullstrand för. Han studerade ögats optik och särskilt atsigmatismen. Själv har jag krafitg astigmatism men har tidigt fått korrigering. En som däremot skulle kunna ha dubier mot Gullstrand är Albert Einstein. Gullstrand, som 1911 var på väg att erövra även fysikpriset, hamnade småningom i nobelkommittén för fysik. 1923–27 var han ordförande och intresserade sig bland annat för Albert Einsteins allmänna relativitetsteori. Gullstrand kom dock till slutsatsen att den var felaktig. Detta sägs vara en av orsakerna till att Einstein inte fick nobelpris för relativitetsteorierna. men Einstein fick trots detta 1921 års nobelpris för sina förtjänster om den teoretiska fysiken, särskilt för hans upptäckt av lagen för den fotoelektriska effekten.
Bloggar om

Inga kommentarer: