2008-09-28

Mystiskt träd i Uppsala


Klicka på bilden för förstoring
Jag gillar verkligen att kolla ned i gropar som grävs i gatan. I Stockholm kan man se gatsten som asfalterats över, gasledningar från sekelskiftet eller vid sällsynta tillfällen spårvagnsräl.

Sysslomansgatan i Uppsala är en gata som är uppgrävd för det mesta och jag hoppas ständigt att få se spårvagnspåren efter linje 1 som gick från Norra Station via Sysslomansgatan och Domkyrkan förbi Stora Torget till Centralstationen.

Men i tisdags kollade jag ner i en grop på Sysslomansgatan och fick se något väldigt intressant. En dryg meter under nuvarande gatunivå syntes en gammal trädstam. Trädet ligger bevarat i lerskicktet och det vore spännande att få veta hur länge det stått där. Jag föreställer mig att det konserverats efter ett lerras för länge sedan. Men det skulle även kunna vara en påle.

Nu utgår jag från att någon professor i arkeologi på väg till föreläsning gör samma observation som jag och går till botten med "det mystiska trädet".

Utanför ämnet måste jag skriva om Uppsala spårvägar. 1945 brann vagnhallen på Dalgatan och stora delar av vagnparken förstördes. Man blev tvungen att låna in vagnar från Göteborg, Jönköping och Odense. Det blev nådastöten för Uppsala spårvägar och 1953 rullade sista spårvagnen på Uppsalas gator.

En vagn från Uppsala Spårvägar finns bevarad - Klicka här

Karta över Spårvagnsnätet i Uppsala

Bloggar om ,

4 kommentarer:

Emma sa...

Jag såg också det där trädet i gatan! Vi släpade massa kaffe och material från kansliet till Kyrkomötet och gick då längs den uppgrävda gatan.

Anonym sa...

Nu har jag pratat med arkeologen vid Upplandsmuseet, Linda Qviström. Hon berättar att de har skickat ett prov från trädet till dendrologisk analys. Den har inte kommit än, men mycket talar för att det är en del av en medeltida trädstam, i varje fall tidigare än 1700-tal. Senare tiders lämningar är troligen sedan länge bortforslade. Det är antagligen inte heller ett träd som vuxit där, utan en del av en trädstam som använts som plint eller stöd i hörnet av ett hus. Kanske var det ett s.k. skiftesverkshus.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skiftesverk
Men analysen från dendrologin kommer att ge bättre svar.
Michael

Per Westberg sa...

Underbart.

Nu ska jag läsa på om Skiftsverkshus.

JN sa...

Kul! Jag plåtade också trädet efter att ha fascinerats av det under en tid. Nu är ju inte Sysslomansgatan detsamma som Stora Gatan i Sigtuna, men nog har jag fascinerats över det faktum att gatans sträckning varit densamma under rätt lång tid - under asfalt och grövre makadam så finns det kulturlager här också...