2008-12-19

Kamera mot sexköp? Nja

Kameraövervakning ska man vara försiktig med och vi ska alltid tänka på Orwells 1984 när någon ropar på elektronisk övervakning. Att polisen vill övervaka områden där det ofta sker allvarliga våldsbrott har jag viss förståelse även om jag föredrar patrullerande och spanande polismän på plats.

Jag läser nu att polisen vill kameraövervaka Rosenlundsområdet i Göteborg för att stävja gatuprostitution. Jag utgår ifrån att polisen har fler bevekelsegrunder än just att komma åt sexköp. Läser man Göteborgsposten ser man att så är fallet, stabschefen, den förre chefsåklagaren Barbro Jönsson talar om andra svåra brott som begås i kvarteren.

Sexköpslagen är verkligen bra och om jag inte missminner mig lagförs de flesta sexköpare just i samband med gatuprostitution. Att hålla på med trafikregleringar och sitta och glo på kameror är inte rätt. Bättre att lagföra in flagranto och konfrontera sexköparen med sitt egotrippade övergrepp mot medmänniskor.

SvD, DN

Bloggar om:

Inga kommentarer: