2006-12-25

Äldre man äter sushi

Jag överhörde ett samtal i min livsmedelsbutik i förrgår.

Fiskdiskchefen har för stunden lämnat ostronen och böcklingen för att plocka julmust då en arg man ber om uppmärksamhet. -Jag blev dålig av laxen jag köpte förra veckan.

Vilken fisk var det Du köpt, fråga fiskdiskchefen. -Den där säger mannen och pekar på den inplastade laxfilén.

Fiskdiskchefen frågar när mannen köpt fisken, hur han förvarat och tillagat den. -Jag har ätit den rå på smörgåsen, svarar mannen. -Men då måste det ha varit rökt eller gravad lax du ätit, replikerar. I helvete heller. Jag har alltid ätit lax på smörgåsen.

Fiskchefen står bara och stirrar, mannen lommar iväg. -Var det dolda kameran, säger fiskdiskchefen till sin kollega.

Om jag förstår saken rätt kan man äta rå lax om den varit nedfryst dessförinnan.

Inga kommentarer: