2006-12-03

Pinochet har fått sista smörjelsen


General Augusto Pinochet Ugarte har fått den sista smörjelsen 91 år gammal.


Jag såg på BBC:s webbplats att Pincohet var född i Valparaiso 1915 som son till en tulltjänstemän. Mina fria associationer dra igång och jag minns att också Adolf Hitler som föddes 1889 var son till en tulltjänsteman.

Den bifogade bilden har förföljt mig sedan 1973 som en tydlig symbol över ondskan. Synd att rättsprocessen aldrig kunnat göra upp med Pinochet. Förutom vidriga handlingar under åren som diktator (3 197 personer avrättade på politiska grunder) är karlen misstänkt för skatteflykt.

Baroness Thatcher of Kesteven, brittisk premiärminister1979-90, gjorde en rejäl politisk tavla när hon tog till sig Pinochet som bundsförvant. Men detta berodde givetvis på Falklandskonflikten 1982.

Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Peter Olevik Dunder sa...

Politiska ledare i uniform ser alltid illa ut, jämför Hitler, Castro men även Putin som uppträder i flygardräkt vilket även det är en uniform; Amerikanska presidenter generellt gör honnör i tid och otid. Annat var det med Palme som efter sin reservofficerskarriär och misslyckade försök att komma in i underrättelsetjänsten bar majongkostym och grundade en partistyrdunderrättelsetjänst... hmm... det kanske hade varit bäst att lämna adelsmannen utanför. Fler exempel på politiska ledare (valda/diktatorer) Mao Zedong, Kim Jung Il och slutligen Zimbabwes egen diktator Mugabe. Kort och gott, fram med kostymen mina herrar - annars är det så lätt att peka ut er som de onda.

Kanske aningen raljant, men jag har iaf täckt in de bebodda kontinenterna förutom Oceanien... försöker komma ihåg hur Fijis kung klär sig...

Anonym sa...

Fijis sista kung var Georg VI och därefter var drottning Elisabeth II statsöverhuvud till 1987. Jag undrar om du inte tänker på Tongas kung och diktator Tupou IV som dog för ett par månader sedan. Han brukade bära en uniform som påminde om en sjuksköterskedräkt.

Peter Olevik Dunder sa...

Tack. Jag borde googlat eller kollat på wiki innan jag skrev kommentaren. Nu fick jag dock svar ändå genom ditt kunnande.

Det jag finner märkligt är dock att dessa ledare bär uniform trots att det utmärker dem så enormt, åtminstone i mina ögon. Nu ska dock tilläggas som undantaget som bekräftar regeln att även vår egen statschef bär uniform. Undantaget består i att han inte varken är diktator eller förtrycker oss, vald är han ju också på sätt och vis, indirekt genom succesionsordningen och även indirekt genom att hans ämbete inte avskaffades i början av 70-talet.