2006-12-15

Lundbergs sista recension?

Uppdatering: Lundberg har gjort en pudel på ett snyggt sätt, Läs DN 16 december

Hellre en hjullastare än en recensent i Helsingborgs Dagblad

Författaren och recensenten Kristian Lundbergs har satt sin sista potatis på Helsingborgs Dagblade då han i en recension sågat GP-journalisten Britt-Marie Mattssons deckare ”Fruktans makt.” Problemet är bara det att Britt-Marie Mattsson inte kommit ut med sin bok.

– Jag har gjort mig lustig över Britt-Marie Mattsson på förhand eftersom jag tycker så fruktansvärt illa om henne. Men vi får hoppas att boken kommer ut så jag får chansen att såga den på riktigt, säger han till tidningen Svensk Bokhandel.

Så otroligt lågt uttalande från Lundberg. Om man tycker illa om en person ska man nog låta bli att recensera hennes böcker. Risken är stor att man inte är objektiv. En recension har ju läsarna som målgrupp och där finns nog både de som älskar liväl som de som dissar författaren.


Om man sedan, som Lundberg, tycker "tycker fruktansvärt illa" om en person ska man utgå från att det är patologiskt. Ett samtal med terapeuten är på sin plats.

Jag läste för en tid sedan Britt-Marie Mattssons bok om Andrea Dorias undergång 1956. Den var välskriven och intressant.

Lundberg har jag inte hört talas om. Men det finns en baklastare byggda i Skellefteå som kallas Lundbergare. Underbart dock att Wikipedias artikel redan är uppdaterad med hans fadäs.
Wikipedia om Kristian Lundberg

Litteraturkritiker sågade deckare som inte fanns

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, hans uttalande angående det hela lär ju inte göra det bättre för honom. För vems skull recenserar han egentligen? Läsarnas eller sin egen?

//JJ

Per Westberg sa...

Nu ska jag recensera en av Lundberg böcker.

Anonym sa...

Jag kan hålla med om att om man har "privata" känslor för en författare kan det påverka recensionen på ett negativt sätt. Men som jag uppfattar Lundberg tycker han illa om Mattsson som journalist och författare, och då är helt i sin ordning. Jag försvarar inte en recension av en oläst bok. Att däremot vara recensent utan att känna starkt för de böcker man recenserar - ja, det inkluderar även hat - är ett lika stort tjänstefel.

En sak till: Recensioner är inte konsumentupplysningar.

Per Westberg sa...

Man kan känna stark aversion till en bok men man ska nog försöka lägga bort sina känslor för författaren när man recenserar. Särskilt om man inte läst boken.

Jag har inte läst Mein Kampf. Jag gillar inte författaren och utgår från att boken är skit. Men recenserar? Nej det gör jag inte.

Anonym sa...

Människor svälter och lider nöd, här blir vi upprörda av en bokrecension?

God jul!

//Tomten

Per Westberg sa...

Upprörd. Nja jag vet inte. Möjligen lite förbannad över lögnen.

Lögnen står i motsats till sanningen. Och sanningen är precis som tomten säger - Svält och nöd.