2006-02-25

Kocksgatan inte Koksgatan

I Malmö, Karlstad och Norberg har man Koksgatan men i Stockholm har vi Kocksgatan. Så länge jag minns har jag vetat att Kocksgatan stavas som den gör men idag slog det mig att det inte är bränslet koks som gett namnet på gatan. Plötsligt försvann associationen av svart och rök när jag tänker på Koksgatan.

På denna anonyma och inte särskilt långa södergata fanns i början av 70-talet hela tre stycken Systembolag. Gatan är uppkallade efter en Ragvald Kock som levde på 1600-talet. Det är alltså inte någon yrkesebeteckning som gett upphov till namnet.

Författaren Ernst Brunner (född 1950) har skrivit romanen Kocksgatan (1991). Boken beskrevs av förlaget, Albert Bonniers, som en drastisk och myllrande berättelse om livet på en avsides stockholmsgata. Den bjuder på kärleksmöten, svartsjuka, solbad, himmelska fyllor och djävulska baksmällor.

Kanske är det dags att läsa Brunners Kocksgatan nu när smutsen från och doften av koksförbränning inte längre kan vara min bild av denna gata.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tänker ju förstås på kockar som lagar mat - alltså yrket.
Maria