2009-01-28

Bra och fjantigt på SJ


Bild: Ett kärt återseende när jag idag på plattformen i Sundsvall såg att vagnstädarna 2009 har exakt samma typ av simpel plastkasse som man hade när jag tvättade vagnar på Stockholm Östra som 17-åring 1977. Möjligen är det något mjukare papper i dassrullen nu 32 år senare.
Jag hoppas att läsarna vet att jag älskar tåg men lider med SJ:s återkommande motgångar och klantigheter. Idag har jag varit fram och åter till Sundsvall. Tågen var på tidtabell och jag fick åtskilligt gjort genom datoranslutningen och Internetuppkopplingen. 21.30 nu på kvällen anlände jag Cst och det enda missödet bestod i att jag tappade temuggen rakt ned i högerskon. Äntligen förstod jag innebörden i "Timberlands seglarsko" - Foten kluckade i dojan sista vägen hem.

Men även denna resa bjöd på lite av SJ-ledningens hybris. Döm om min förvåning när en ur tågpersonalen låter hälsa från sig och sin besättning. Tydligen har SJ-cheferna med flygkomplex infört något helt nytt. Den ärrade tågmästaren suckade uppgivet när jag frågade varför man börjat prata om "besättning".

Besättning har man på flyg. Trafikflyget i sin tur har hämtat många termer från sjöfarten. Det är kanske inte så konstigt eftersom man i flygets barndom i mångt hade kryssningsfartygen som förebild för organisationen. Tågen däremot fanns långt före flyget och behöver inte ge sig på flygtermer som "besättning". För det är väl inte djurbesättningar som avses?

Att sedan tala om "min besättning" tyder på en skev ledarskapsstil. Mer modernt är att tala om "vi". Nu hör det till saken att ombordpersonalen roterar runt i sina tjänsteuppgifter så på återresan till Sundsvall i morgon kan det vara någon av de andra som hälsar från "sin besättning".

Men det är klart. Kanske är det tåget självt som talar i högtalarna.

Bloggar om ,

Inga kommentarer: