2009-01-10

Riddarholmen är ingen stadsdel

Roligt att DN påminner om att Per Godberg, född 1916, med adress på Norra Riddarholmshamnen är den enda som bor kvar på Riddarholmen i Stockholm. Men DN skriver också att Riddarholmen är Stockholms minsta stadsdel och det vill jag inte hålla med om.

Nej, nej. Riddarholmen är ingen stadsdel och har aldrig varit någon stadsdel. Ingen har väl någonsin talat om Beckholmen, Kastellholmen, Skepparholmen, Helgeandsholmen eller Strömsborg som stadsdelar. Reimersholme är möjligen en stadsdel.

Riddarholmen är förvisso en ö men jag hävdar att den tillhör "Staden mellan broarna". Wikipedia är i detta sammanhang ingen tillförlitlig källa.

När jag väl skrivit detta inlägg inser jag att jag kommer att få mothugg. Men eftersom den administrativa indelningen i stadsdelar är något helt annat än urstockholmarnas uppfattning om vad som är en stadsdel. Jag har förresten själv bott en vecka på Riddarholmen utan att var folkbokförd därstädes.

Här bodde jag under en vecka vid en särskild tjänsteutövning Klicka här

Bloggar om

7 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är Riddarholmen en av kommunens officiella stadsdelar.
De övriga öarna du räknar upp är inte stadsdelar (Skepparholmen vet jag inte vart det ligger)

Per Westberg sa...

Har kommunen några officiella stadsdelar? I så fall är Riddarholmen en del av Södermalm. För så heter stadsdelsförvaltningen.

Mig veterligt var Riddarholmen en del av Staden mellan broarna så länge det namnet fanns kvar.

Skepparholmen är en ö som snart kommer att dyka upp på grund av landhöjingen. Skämt åsido. Jag menade givetvis Skeppsholmen som Wikipedia egendomligt nog anger som stadsdel.

Anonym sa...

Stadsdelar är inte samma sak som stadssdelsförvaltning/stadsdelsområde/stadsdelsnämnd.

Södermalm är namnet på både en stadsdel och ett stadsdelsområde.

Ett stadsdelsområde består av en eller flera stadsdelar.

Per Westberg sa...

I allmänt tal säger nog stadens tjänstemän "Stadsdelen" när de avser stadsdelsförvaltningen.

Det är bara min Stockholmskänsla som säger att Riddarholmen inte är någon stadsdel. Det lär väl inte finnas någon legaldefinition på det ordet.

Anonym sa...

Du har faktiskt fel, det finns en formell indelning i stadsdelar som inte har något med stadsdelnämnderna att göra. Både Skeppsholmen och Riddarholmen är stadsdelar.

Per Westberg sa...

Var finns denna formella indelning. Visa mig källa och jag ger mig.

Per Westberg sa...

Var finns denna formella indelning. Visa mig källa och jag ger mig.