2009-01-23

Sveriges tidszoner

Idag ledde jag ett telefonsammanträde med kollegor från tio olika platser i landet, Sammanträdet började 14:00. Den första som kopplade in sig ringde från Linköping och följdes strax av Luleå. I väntan på att få in flera samtal sa jag att det var naturligt att Luleå var tidigt ute med tanke på att 14:00 inträder först i Luleå. Luleå ligger längst österut av stiftsstäderna och före 1879 hade man olika tider på olika orter i Sverige.

Men en av kollegorna, bördig från Luleå, och med god koll på det mesta, tittade bestämt på mig så jag blev plötsligt osäker.

Nu var jag tvungen att gå hem och kolla. Men denna gång hade jag tur. Luleå ligger faktiskt öster om Stockholm.

I Luleå är man på longitud Ost 22º 5'
På Medis njuter vi vid longitud Ost 18º 4'
Om man från Stockholm går österut till Luleås meridian hamnar man faktisk på den estniska ön Dagö.

Bloggar om

Inga kommentarer: