2009-03-09

Bra agerat av SSU:s ordförande


Bild: SSU:s förbundsordförande Jytte Gutelnad, fotograf Martin Adolfsson

I fredags skrev jag inför Davis Cup-matchen i Malmö att de demokratiska krafter som demonstrerar lagligt har ett stort ansvar att exkludera de antidemokratiska krafterna. Man ska protestera mot Israels aggression men också ta avstånd från de uslingar som gärna drar på sig masker med det enda uppsåtet att skada poliser,egendom och därmed det demokratiska samhället.

Busarna var som vanligt på plats och riktade sin aggression mot polisen som snyggt kunde avvärja attacken och inskränka skadorna till materiella.
En som förstår sitt ansvar är SSU:s förbundsordförande Jytte Guteland som på SvD:s ledarsida i en replik till Per Gudmundsson skriver:
Aldrig kunde jag föreställt mig den scen jag skulle möta. Maskerade män infiltrerade tåget och rusade mot poliser. Jag hade sett nog och åkte hem, utan att hålla tal. SSU ska inte delta och legitimera krafter som gör våra ansträngningar för fred i Mellanöstern en otjänst
Återstår nu att se om Lars Ohly och Per Gahrton har ryggrad i likhet Jytte Guteland.

Inga kommentarer: