2010-01-16

Låt Gotland bli danskt

Det är uppenbart att Sverige inte klarar det faktum att vi har en ö med stor befolkning, många fritidsboende och blomstrande turism. Gotland behandlas styvmoderligt och rent oförskämt. Vart femte år ska gotlänningarna behöva oroa sig för färjetrafiken och frågan är om inte Danmark, som ju är vant vid öar i när och fjärran, vore bättre för Gotland än det gamla fosterlandet. Kanske blev delar av uppgörelsen vid freden i Brömsebro 1645 fel för Gotland.

Myndigheten Rikstrafiken har till uppgift att genom anbudsförfaranden avhjälpa brister i tillgänglighet i transportpolitiskt motiverad långväga kollektivtrafik som inte körs på marknadens villkor. Syftet är att skapa grundläggande resmöjligheter för medborgare och näringsliv. Ett av ansvarområdena handlar om trafiken Visby-Nynäshamn/Oskarshamn.

Rikstrafiken har nu kommit med rapporten ”Långsiktigt hållbar linjesjöfart till Gotland 2015-2030″. Det är ett dokument för samråd som Rikstrafiken tar fram inför upphandling av trafiken från februari 2015 och framåt. Läsningen är oroande för Gotland och det måste vara knäckande för gotlänningarna att var femte år behöva oroa sig för sin väg.

Framförallt utifrån miljömålen anser Rikstrafiken att det ska vara färre färjeturer till ön och att förbindelserna ska vara långsammare än idag. Detta känns som ett hån mot befolkningen på en ö som stolt kan visa vindkraftverk en masse. Försämringar i färjetrafiken skulle kunna liknas vid att vi Stockholmare skulle få åka enfilig grusväg mellan Rotebro och Arlanda.

Att sedan Rikstrafiken förespråkar enhamnsalternativet Västervik som enda destination är fullständigt förvirrat när trafiken idag går på både Oskarshamn och Nynäshamn. Lika olyckligt är det att två kommuner i Kalmar län konkurrerar med varandra. Västervik borde nöja sig med sin visfestival.

Om vi inte ser upp kan gotlänningarna uppvakta drottning Margrethe II för anslutning till konungariket Danmark. Hon vill säkert förläna någon hertigskapet Gotland och för den delen kanske utnämna några grevar af Wisborg. Danmark fattar ju detta med öar.

Barometern, Östran

Bloggar om , ,

1 kommentar:

Bengt O. sa...

Ligger mycket i det. Men

1 Det är inget att skryta med att en naturskön ö översvämmas med fula, bullrande och olönsamma vindpropellrar. Lönsamma för markägarna dock, ofta lokalpolitiker.

2 Vid medlemskapsförhandlingarna hade Sverige, om man tänkt sig för, mycket väl kunnat förhandla sig till specialbestämmelser för Gotland som hade kunnat användas för förbättrad trafik. Bara en av de saker man missade.

3 Om man väljer Västervik, har man vägt in miljökonsekvenser av att folk inte lär vilja stanna där utan fortsätta till Stockholm och andra platser?

4 Röster har ju nyligen höjts för att överhuvudtaget återuppliva Kalmarunionen under drottning Margarete. Något att tänka på?