2012-09-29

Man får inte riva hursomhelst

Detta inlägg är mest skrivet på skämt och visar att allt inte är så lätt som man tror. Miljölagstiftningen är viktig. Det är bra att Råsunda rivs så att det blir lite trevligare i Råsunda. Den nya nationalarenan är dessutom, om jag inte missminer mig, uppförd på gammal prästgårdsjord vilket garanterar att det kommer att bli bra. 

Jag läser i DN att det blir rivningskalas i Solna den 22 november när den sista matchen spelas på Råsunda - hemmaarena för AIK. Det är en kul idé att fansen nu kan ta med sig lite jord från gräsplanen eller ges möjligheten att i vardagsrummet stoltsera med en sittplats från norra läktaren. På platsen där Råsunda nu står ska det byggas 700 lägenheter av PEAB och Fabege AB.

Men som peitmäter måste jag naturligtvis reflektera över om det legalt sett är möjligt att påbörja en rivning genom att låta en fotbolsspublik hjälpa till. Innan en rivning påbörjas ska nämligen byggherren lämna in en rivningsanmälan till kommunen.  Om så skett i Solna vill jag låta vara osagt. Jag har dock svårt att tro att kommunens tjänstemän skulle säga ja till att 10 000 människor får ta med sig Råsundartefakter.  Av rivningsplanen skall nämligen framgå hur rivningen kommer att göras och hur materialet tas omhand.  Genom rivningsanmälan ska kommunen kunna följa upp hur byggherren hanterar byggavfallet.

Viktigast är att man försäkrar sig om miljöfarligt avfall inte blir kvar i kretsloppet. Och vem vet. Kanske tar fansen med sig mögelangripna delar av byggnaden och tänk om jorden på fotbollsplanen är kontaminerad efter allt konstgödsel och gummidobbar.

Nu funderar jag på om det finns någon byggnad som jag skulle vilja plocka rivningsavfall från. Möjligen någon gammal skola man gått i. Fast ett är säkert. När det blir arvsskifte efter någon gammal AIK:are är risken stor att jorden från fotbollsplanen åker på återvinningen.

Inga kommentarer: