Så bra att oppositionen idag deklarerar på DN Debatt att de avser "riva upp" avregleringen av Sveriges järnvägstrafik om de vinner valet. Risken är ju uppenbar att man kommer att behöva "riva upp" en hel del järnvägssträckor om blind ideologi framför realpolitik formar järnvägstrafiken.
Om någon till äventyrs är skeptisk till texter från oppositionspolitiker rekommenderar jag med varm hand tidningen Fokus utmärkta artikel "Dyrare med konkurrens".
Jag åker mycket tåg och surnar inte sällan till på SJ. Å andra sidan vet jag att det finns järnvägssträckor som kan trafikeras därför att de matar till lönsamma sträckor. Jag är ibland ute och jobbar på lördagar och kan konstatera att det går att resa med tåg på lördagar samtidigt som inrikesflyget i princip inte existerar om man vill resa under lördagseftermiddagen.
Regeringens internationellt sett extrema avreglering av järnvägsmarknaden är blind ideologi. Förutom de argument som radas upp av oppositionen är risken stor att en extrem avreglering minskar möjligheten till investeringar i och upprustning av vagnparken. Vi behöver helt enkelt nya snabbtåg. Ett nytt snabbtågssystem kan handla om investeringar med avskrivningstider på upp till 40 år. Den som går in i sådant tänker sig noga för och kanske är det enklare att hålla rull på gammalt material eller importera något överskottsmaterial från det järnvägsreglerade Europa. Jag vill åka snabbt och bekvämt och attraheras inte av nostalgiska restaurangvagnar anno dazumal.
Kul att Lena Hallengren dyker upp i debatten igen. Det är viktigt att det finns järnväg till Kalmar.
Bloggar om järnvägar, avreglering
Jag åker mycket tåg och surnar inte sällan till på SJ. Å andra sidan vet jag att det finns järnvägssträckor som kan trafikeras därför att de matar till lönsamma sträckor. Jag är ibland ute och jobbar på lördagar och kan konstatera att det går att resa med tåg på lördagar samtidigt som inrikesflyget i princip inte existerar om man vill resa under lördagseftermiddagen.
Regeringens internationellt sett extrema avreglering av järnvägsmarknaden är blind ideologi. Förutom de argument som radas upp av oppositionen är risken stor att en extrem avreglering minskar möjligheten till investeringar i och upprustning av vagnparken. Vi behöver helt enkelt nya snabbtåg. Ett nytt snabbtågssystem kan handla om investeringar med avskrivningstider på upp till 40 år. Den som går in i sådant tänker sig noga för och kanske är det enklare att hålla rull på gammalt material eller importera något överskottsmaterial från det järnvägsreglerade Europa. Jag vill åka snabbt och bekvämt och attraheras inte av nostalgiska restaurangvagnar anno dazumal.
Kul att Lena Hallengren dyker upp i debatten igen. Det är viktigt att det finns järnväg till Kalmar.
Bloggar om järnvägar, avreglering
1 kommentar:
Fast England avreglerade ju på ett helt annat sätt; där fick järnvägsföretagen ensamrätt på sträckan mot att de skötte trafikeringen. Ungefär som Arlandabanan i Sverige, som också är snordyr att åka på trots att det inte är SJ som kör de flesta tågen.
Den modell som genomdrivs nu är annorlunda - tågen kör samma sträckor, men efter varandra. Vart priserna tar vägen kan jag ju inte lova, men jag har svårt att se hur man ska lyckas med att vara ännu dyrare än SJ. Många väljer redan idag flyg eller bil istället för tåget, så det finns inte särskilt mycket utrymme att höja priserna uppåt utan att efterfrågan helt försvinner.
Skicka en kommentar