2007-11-24

Är Skytte förutsägbar eller?

Lördag och ytterligare en krönika av Göran Skytte på SvD:s ledarsida. Denna gång med rubriken: Nyheter i tv som en ond dröm. Egendomligt nog ser jag aldrig Skyttes krönika när jag bläddrar i papperstidningen på morgonen men vad gör det när man sedan kan läsa enligt god lördagstradition på nätet. Det är faktiskt med stor behållning jag läser de förutsägbara texterna.

Men börjar han inte bli lite tjatig. Förvisso har han sedan lång tid tystnat i sina patologiska utspel mot förre ärkebiskopen K G Hammar. De allmänna lovorden kring Hammars storhet blev väl för mycket för Skytte och han tvingades uppfinna nya ämnen att tendentiöst uppröras över.

Nu har jag läst Göran Skytte så många gånger att jag skulle kunna skriva en fiktiv Skyttekrönika över vilket ämne som helst.

Hitta på ett ämne och jag antar utmaningen.

Men i sanning ska jag säga att även om jag sannolikt sympatiserar i mycket med Skytte har jag svårt att se omvärlden med samma misstänksamhet som han gör. Men med en skopa misstro och förutfattade meningar som går ut på att alla är kommunister med en politisk agenda i allt är det inte svårt att skriva en uppdiktad Skyttekrönika.

Läs även andra bloggares åsikter om

7 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver att du sannolikt sympatiserar i mycket med det som Skytte skriver. Nå, men då så. Tycker du, eller tycker du inte, att den rapportsändning som han kritiserar var usel? Det hade varit en intressantare kommentar än att du tycker han är förutsägbar etc. F ö finns hans krönika i papperstidningen till vänster på ledarsidan som vanligt. Läser du inte den?/Fraz

Per Westberg sa...

Jag såg faktiskt den där Rapportsändningen och inte tycker jag att den var vänsterinfluerad.

Visserligen är det tragiskt att man inte kan göra bra inslag om en naturkatastrof men jag tycker definitivt att det är rätt att sätta ljuset på Maranata. Det var ju ganska avslöjande hur de båda företrädarna agerade. Likaså tycker jag att inslaget om hundsmuggling var angeläget. Det är ju anmärkningsvärt att denna smuggling ökar igen och djurplågeri är tragiskt.

När det gäller Stig-Björn Ljunggren må han vara socialdemokrat men han är definitivt inte förutsägbar. Han skulle lika gärna kunna vara en distanserad kristdemokrat eller klassisk centerpartist.

Och. Jo jag vet var Skyttes krönika finns i papperstidningen. Men kanske beror det på att jag är vänsterhänt och inte läser av en tidningssida som andra att jag inte ser den annat än på nätet. Men det gör inget. Jag läser ju på nätet senare.

Anonym sa...

Kanske har Göran, i likhet med Aschberg, kvar sina kontakter på vänsterflanken. Medan andra gissar hur vänstern tänker har Skytte insiderkollen... =)

Rätt enkel konspirationsteori men vore det inte smidigt för Skytte att göra en politisk 180 för lite mer cash på SvD. Guillou är förvisso kvar till vänster men så är han också kvar på AB som Skytte säger sig ha tröttnat på.

Per Westberg sa...

Det är nog många på både vänster- och högerkanten som ser djävlar överallt. Men Skytte är mer till sin fördel när han rapporterar om änglarna. Och det gör han ibland.

Skillnaden mellan Guillous och Skyttes krönikor är att Skytte är krönikör på ledarsidan.

Anonym sa...

Per Westberg:

Ärligt talat, försöker du påstå att vanvård av några hundra importerade hundar är viktigare än om 3000 människor dör?

Lyft din blick och inse, inslaget om hundarna hade kunnats sänts en annan dag då det fanns mindre akuta nyhter att rapportera om. Reportaget hade inte blivit mer inaktuellt om det sänts idag eller imorgon. Detta göra att du totalt missat själva poängen med nyheter. Hundarna hör hemma i ett veckoreportage, inte som en dagsnyhet!

Per Westberg sa...

Svar: Nej

Anonym sa...

Göran Skytte är numer bara en trist förgrämd gubbe, som skriver förutsägbara krönikor. Och nej, han har inte det minsta koll på hur "vänstern" tänker. Det hade aldrig de där bokstavskommunisterna; de var för upptagna av celldelning och intrigerande.