2008-06-29

En försummad yta för anteckningar


Underarmen är en försummad yta för anteckningar

Igår när jag gav blod fick jag mycket ny kunskap. Så är det alltid på blodcentralen. Jag passade på att fråga sjuksköterskan vad som skulle hända om man inte maximerade bloddonationen til 450 ml utan lät den stå och rinna. Att man skulle få lågt blodtryck och svimma förstod jag men skulle man förblöda? Sjuksköterskan berättade att kroppens försvarmekanismer skulle sätta in och småningom stoppa blodtillförseln till armen.

Jag noterade även att sjuksköterskan hade skrivit anteckningar på sin underarm. Att skriva små anteckningar på händerna är något jag själv tillämpar ibland efter att i början på 80-talet sett en spanande polis i London kolla bilnummer i sin handflata. Fiffigt.

Sjuksköterskan berättade att underarmen är att föredra framför handflatan eftersom texten snabbt kan lösa upp där. Särskilt i stressande svettframkallande situationer. Sjuksköterskan berättade också att hon använder ett kodspråk för att andra inte ska förstå innebörden i hennes anteckningar. Hon blandade ord från olika språk. Själv tycker jag inte att det är en alltigenom säker kodifiering och jag utgår ifrån att hon inte röjer patientsäkerheten.

Bli blodgivare och öka din kunskap. Klicka här

Inga kommentarer: