2008-06-05

Lite gnäll

Stockholms rådhus, som väl just nu är under ombyggnad har brunnit i natt. Jag tar mig friheten att gnälla lite på Aftonbladet som berättar att: "Flertal brandmän kämpade med elden". Jag hade blivit mer förvånad om det bara varit en brandman och är det inte så att man antingen "bekämpar branden" eller kämpar "mot elden". Sedan får vi veta att "brandbilar från fem stationer jobbat med släckningsarbetet". Visserligen är det säkert full fart i motorsprutor och stegar men är det inte lite barnboksspråk att säga att "barndbilar jobbar".

Slutligen observerar jag att en "tjock rökpåle steg mot skyn". Rökpelare har jag sett men aldrig någon rökpåle.

Men reportern har väl i likhet med mig själv skrivit ganska snabbt och då blir det ett och annat fel. Själv skrev jag för en tid sedan: "... kriminalisera förbud mot eftersupning". Det roade en del kollegor.

Inga kommentarer: