2008-06-20

Människoförakt med Federleys ansikte

UPDATE: SR Ekot uppmärksammar den 4 juli 2008 reglerna för full sjukersättning. Till och med socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson är fundersam över hur reglerna tolkas. Jag flyttar upp min text från medio juni eftersom Försäkringskassans tolkning nu blivit en nyhet. DN, SvD

2008-06-20 skrev jag:
Katrine Kielos skriver intressant på Dagens Arena om centerriksdagsmannen Fredrik Federleys krokodiltårar i samband med riksdagsdebatten om signalspaningslagen. Katrin Kielos berättar nämligen att Federley den 5 juni tog upp en applåd i riksdagen efter att den borgerliga majoriteten röstat igenom försämringarna i sjukförsäkringen.

Själv har jag inte varit sjukskriven på dryga 20 år och tillhör de priviligerade som skulle ha råd att vara sjuksriven. Men jag vill liksom ingen annan vara sjuk och skattar mig lycklig när jag konstaterar att jag ännu en dag fått förmånen att vara frisk.

Jag respekterar, med viss tvekan, de som anser att förändringar i sjukskrivningssystemet kan vara nödvändigt. Men jag anser det horribelt att någon kan känna glädje över ett beslut som gör livet ännu svårare för människor som är utsatta. Att applådera beslut om försämringar i sjuksystemet tyder på ett människoförakt. Om någon skulle gråta så är det Federleys mamma hemma i Kungsör.

Igår läste jag på om de nya reglerna i sjukförsäkringen - Länk till Försäkringskassan. Vanligt hyggligt folk som drabbats av långtidssjukdomar kommer att bli förvirrade när de läser om de komplicerade reglerna. Om man drabbats av utmattningsdepression eller ständig värk kommer man knappast att se "Sesam öppna dig" i de fina orden om "rehabiliteringskedja med tre olika olika tidsgränser då prövningen av arbetsförmågan förändras".

Ännu mer förvirrad blir den enskilde när han eller hon läser om de legala begreppen "förlängd sjuksskrivning" och "fortsatt sjukpenning".

Reglerna om "fortsatt sjukpenning" är rent förfärande. Fortsatt sjukpenning kan man ansöka om när man har en mycket allvarlig sjukdom eller väntar på donation av ett livsnödvändigt organ. När det gäller definitionen på mycket allvarlig sjukdom skriver Försäkringskassan i sin information - se här:


Med mycket allvarlig sjukdom menas i det här sammanhanget att sjukdomen är så svår att det finns ett påtagligt hot mot den sjukes liv inom de närmaste månaderna.
Var det detta som en liten omogen minoritet applåderade i riksdagen den 10 juni? Det faktum att några dödsjuka människor i förvärvsarbete ska få trösten att de trots allt får 80 procent i sjukpenning i stället för 75 procent.

Jag letade upp ett blogginlägg jag skrev den 9 maj 2006. Texten håller fortfarande:

Fredrick Federley är extremt utåtagerande och kommer hela tiden med nya utspel för att få uppmärksamhet. Han fungerar ungefär som Linda Rosing och tar vid landsförrädaren Stig Berglings tradition att dyka upp i media med det ena efter det andra.

Aftonbladets ledare den 29 juni

Bloggar om: ,

1 kommentar:

Calle Fridén sa...

Han kommer säkert ner på fötterna. Han verkar så förhäxad av sin spegelbild att det här inte kommer påverka honom längre än två veckor kanske. En bra lön och schysta anställningsvillkor kan säkert bidra en del också....