2011-12-21

Anders Borg och Gustavs grabb


Finansminister Anders Borg verkar aldrig göra fel och han är alltid övertygande i sina resonemang. Men nu har jag läst två tidningsartiklar som gör mig fundersam.

I torsdags berättade Anders Borg i en öppenhjärtig intervju i Kyrkans Tidning om sin kristna tro. I faktarutan uppger Anders Borg att hans senast lästa bok var Gustavs grabb av Leif GW Persson. Alls icke ett dåligt bokval.

Men igår var Anders Borg inbjuden till Svenska Akademiens högtidssammanträde med offentlig sammankomst i Börssalen i Gamla Stan. Svenska Dagbladet fångar upp honom i vimlet där han kvickt och med glimten i ögat svarar på frågan vilken julklappsbok han skulle köpa. - G W Perssons Gustavs grabb, blir svaret.

Först tänker jag att detta inte stämmer. Man kan ju inte köpa en bok man redan läst. Men så slår det mig. Det är ju så man ska göra. Själv är jag såld på det fascinerande språket i Tomas Bannerheds Korparna.

En liten petimäteranmärkning är att Svenskan skriver "G W Persson". Kanske för att det var ett citat från Borg. Men Leif Gustav Willy Persson skriver själv "Leif GW Persson".

2 kommentarer:

Jeez sa...

Han menar inte att han skulle köpa den till någon då? Så tolkar jag frågan, man köper väl inte julklappsböcker till sig själv?

Per Westberg sa...

Jezz
Du har givetvis rätt.