2011-12-13

Gör Sturmark till teologie hedersdoktor

-Sluta ljuga om julen, utropar Humanisternas ordförande Christer Sturmark i en fullständigt fantastisk debattartikel i dagens Sydsvenskan. Medskribent är forskaren i evolutionsbiologi, Patrik Lindenfors. Man anar att doktor Lindenfors svarar för artikelns vetenskapliga höjd. Och nog är det stor vetenskap. Sturmarkarna låter exempelvis förkunna att det inte alls är säkert att Jesus föddes på juldagen. Det var ju stor kunskap dessa båda män förmedlar. Och ska sanningen fram är det nog få som tror att Jesus föddes just denna dag. Men det är givetvis ointressant. Det är nämligen ofrånkomligt att många på juldagen firar Jesu födelse och att just detta firande gjort denna dag till helgdag. Att sedan många firar jul av andra anledningar är också en sanning. Det är helt okej.

Sturmarkarna fortsätter:
Julen är inte exkluderande utan alla kan vara med i firandet, oberoende av religiös tillhörighet eller livsåskådning. Om man håller sig till sanningen är lucia- och julfirande i skolan inga som helst problem. Men ge de kristna inslagen ledigt, de kan den som vill lägga till därhemma.
Det knepiga är att Sturmarkarna är kristofoba när de beklagar sig över vad de uppfattar som kristna delar i julfirandet. De vill att just dessa inslag ska läggas åt sidan. Det blir alltså en Lucia utan hår och stjärngossarna måste vi plocka bort. Stjärnan i granen måste vi befrias ifrån.

De flesta med hyfsad allmänbildning vet att vi även före Sveriges kristnande firade kring nuvarande juletid. Julblotet var ett sådant firande. Men även dessa jultraditioner hade tydlig religiös koppling. Det är uppenbart att Sturmarkarna kan acceptera religiösa inslag under förutsättning att de inte är kristna.

Sturmark måste bli teologie hedersdoktor .Hans gärning är enorm då han nu för alla berättat den stora sanningen att all kristen koppling till julen är lögn. Men kanske ska jag låta bli att vara ironisk. Humanisternas kristofoba hållning är bekymmersam. De gör sig lustiga över kristna och vill hindra kristna att uttrycka sin tro. Ordet humanism betyder mänsklig. Förbundet Humanisternas utfall är ofta intoleranta och långt ifrån begreppet humanism.


14 kommentarer:

Sara sa...

Bra skrivet!
Underligt att Humanisterna tycker att det är så obekvämt att leva i ett mångreligiöst samhälle när få kristna finner det så svårt...
Att vara humanist är väl att låta människan vara just människa, religiös eller ej.

Leif Ekstedt sa...

Jag håller med. Men tänker på alla trosvarianter som förekommer i vår Svenska Kyrka. Det försvårar inte Humanisternas påståenden precis.
Jag tror på Gud och har valt den sektion av trosuppfattning som jag fick från grunden i Söndagsskolan f.v.b. konfirmationen.
Älder' omodern uppfattning visserligen - men jag hör hemma i den sekuläravärlden och i den Kristna. Blandar inte ihop dem som Humanisterna gör.

Patrik Lindenfors sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Patrik Lindenfors sa...

Jättekul. Men jag tror tyvärr du missade poängen i vår artikel.

Som tur är har andra kommit fram till samma slutsats som oss, fast från den kristna sidan. Om vi håller isär kyrka och skola så kan båda vara trogna sina verkliga uppgifter. Skolan kan utbilda på riktigt och kyrkan kan missionera på riktigt. Som det nu är blir det varken hackat eller malet utan någon sorts Skansenkristendom som inte ska förmedlas utan ändå vara med.

Är det inte bättre att ni får chans att föra fram den verkliga varan?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skolan-ar-fylld-av-ideologiska-tabun_6708295.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tiden-ar-inne-att-lata-skolan-vara-sekular_6702395.svd

Per Westberg sa...

@Patrik
Ännu roligare är det att Christer heter Christer.
Men en sak jag funderar över. Tycker du att skolan ska göra studiebesök i moskén och ska vi i så fall ta av oss skorna.

Jag tycker att skolan ska gå till moskén och jag tycker att vi ska ta av oss skorna.

Patrik Lindenfors sa...

Hej Per,
Jag vet inte hur mycket du vet om Humanisterna, men vi förespråkar en mer omfattande religionsundervisning där man ska besöka både gudstjänster, moskéer och tempel för att uppleva och utsättas för många olika religioner och livsåskådningar. Livsåskådningskunskap är något viktigt som måste få större utrymme i skolan. Religion är något starkt motiverande i människors liv och därför är det så viktigt att förstå exakt vad andra tror på och hur deras religionsutövning går till.

Det vi vänder oss emot är när religionsundervisningen blir för ensidig (jag hade t.ex. kristendom istället för religionskunskap i min religiösa friskola). Och när religionen ses som ett naturligt inslag på platser där den inte hör hemma, t.ex. i skolavslutningar ämnade för alla barn. Jag känner föräldrar med tråkiga erfarenheter av en religiös uppväxt som inte vill låta sina barn gå till skolavslutning på grund av de här inslagen. Det tycker jag är onödigt och principiellt felaktigt.

- Mer livsåskådningskunskap.
- Mer allsidig livsåskådningskunskap.
- Inga konfessionella inslag på allmänna högtider.

Enkelt?

Patrik Lindenfors sa...

Ursäkta, jag glömde visst svara på frågan. Självklart ska skolan gå på studiebesök i moskén. Självklart ska man då ta av sig skorna - man är ju gäst och får ta seden dit man kommer. Imamen får gärna predika om islam när man är där, och diskussioner och utbildning bör förekomma både före och efter studiebesöket. Sen kan man gå till scientologerna och göra samma sak. Och mormonerna. Och Jehovas. Och Svenska kyrkan. Och katolikerna. Och Buddhisterna. Och Hare Krishna. Och judarna. Har jag glömt någon så är det inte avsiktligt. Självklart måste man också utbilda i sekulär humanism.

Peter sa...

Det är faktiskt i Koranen och inte i Bibeln som det uttryckligen står att man ska fira Kristi födelsedag!

Det bisarra är att skolverket tagits över av någon sorts trollkarlstroende som är övertygade om att en uttalad välsignelse är något som ingriper med kraft och dessutom kan verka negativt på den som inte omfattas av samma tro. Personligen har jag blivit välsignad av folk från alla världsreligioner och ett stort antal kristna varianter, och det har känts bra att den som välsignar villmig väl. Jag skulle förmodligen tycka det var trevligt om Christer Sturmark önkade mig en god dag, eller - mot förmodan - en god jul.

Per Westberg sa...

Patrik Lindenfors. Jag har själv uttryckt skepsis för skolavslutningar i kyrkan. Men när Sturmarkarna undr ledning av en person, med ett namn som betyder kristen, börjar bekymra sig över inslag i julfirande i skolan blir det vämjeligt. Sankt Eriks katolska skola och vilka som var elever där jämnåriga med mig har jag väldigt bra koll på. Jag är född 1959.

Själv gick jag aldrig till kyrkan när jag växte upp. Trots att de ansdar i klassen gjorde det.

Det är bra att du tycker att man ska ta av sig skorna i moskén men jag förstår inte det farliga i att en präst uttalar en välsignelse. Att ta av sig skorna är ju nämligen en grunden religiös handling. Humanisterna är kristofoba. Det är långt från humanism.

Patrik Lindenfors sa...

Peter,
Om du hade läst något av det vi skrivit istället för vad andra påstår att vbi skrivit så hade du upptäckt att Christer Sturmark gärna hade önskat dig God Jul om ni träffats.

Patrik Lindenfors sa...

Per,
Jag vet inte vad du insinuerar angående min skolgång, men jag är förr 1964 och hette Johnson innan jag gifte mig. Dock fick jag med klasskamrater födda 1963. Om du vill göra någon sorts bakgrundskoll menar jag.

Patrik Lindenfors sa...

Per,
Så har vi själva sakfrågan då. Du menar alltså att du inte heller gillar skolavslutningar i skolan, men eftersom även Christer - vars namn tydligen är jätteroligt - inte gillar skolavslutningar så blir det vämjeligt. Jag måste erkänna att jag står mållös inför detta resonemang. Hur exakt ska vi kunna ha en diskussion med detta som utgångspunkt?

Att en präst uttalar en välsignelse är inget farligt alls. Det är dessutom något som bör upplevas inom ramen för skolan, liksom att ta av sig skorna vid moskébesöket. Men inte på skolavslutningen. Den är inte ett tillfälle för undervisning utan ett tillfälle för gemensam fest.

Vissa humanister ogillar religioner på ett ganska oförsonligt sätt, det håller jag med om. Främst gäller det de av våra medlemmar som är uppväxta i diverse sekter. De vill inte att vi backar en tum. Jag måste säga att jag förstår dem.

Man kan väl säga så här, att i min tolkning av humanism och människors lika rätt och värde så ingår inte rätten att pådyvla andra människor sin livsåskådning. Särskilt inte när det sker under sektlika förhållanden, men även inte i största allmänhet. Livsåskådning bör vara ett informerat val - det är därför livsåskådningskunskap är så viktigt. Och här har faktiskt inte kristendomen längre någon gräddfil att åka på, utan man får konkurrera på egna meriter. Vågar ni det?

Per Westberg sa...

Som du vet är det absolut tabu att i skolsammanhang be bön och uttala förkunnelse. Bra att du tycker att det är okej. Nu har det till och med blivit problem med krubbvisning.

Patrik Lindenfors sa...

Klart det är ok, om det sker inom ramen för undervisning och barnen är åskådare, inte deltagare.