2011-12-14

Jag är för vissa former av misshandel.

–Men generellt är jag emot all form av misshandel, säger fotbollslandslagets förbundskapten Erik Hamrén, till SvD. Hamrén kommenterar Fotbollförbundets beslut att stänga av misshandelsdömda Alexander Gerndt från spel i landslaget.

Det är lätt att skratta åt ett uttalande när någon säger att han är emot all form av misshandel. Finns det någon som är för misshandel?

Jag måste då erkänna att jag, till skillnad från Hamrén, är för viss form av misshandel. Misshandel är enligt 3 kap. 5 § brottsbalken att någon tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt. Det är inte snällt.

Jag är för misshandel som sker med samtycke. Det är alltså helt okej att tandläkaren tillfogar mig viss kroppssmärta när hon rycker ut en visdomstand. Misshandel som är socialt adekvant är fullt tillåten. Det är alltså inget problem med hårda tacklingar i en hockeymatch. Tänderna kan till och med ryka.

Misshandel inom ramen för nödvärnsrätten är lyckligtvis en straffrihetsgrund och de flesta av oss tycker nog att det är bra att staten har ett våldsmonopol. Poliser måste ibland ta i med hårdhandskarna.

Inga kommentarer: