2007-06-19

West Nile fever eller West Life fever


Igår passade på att ge 4,5 dl blod så här före semestern. I normalfallet kan vi män ge blod var tredje månad och för kvinnor gäller en fyramånadersperiod. Har man varit ute och rest gäller särskilda regler för hur länge man måste vänta innan man lämnar blod. Exempelvis gäller att den som besökt malariaområden måste avstå sex månader innan han eller hon får lämna blod.

Någonstans i bakhuvudet hade jag för mig att även besök i USA och Kanada ger viss karens varför jag frågade. En sjuksköterska svarade att man inte får ge blod förrän efter en månad. Undersköterskan, som visade sig vara läkarstudent frågade varför och sjuksköterskan berättade om West Life Fever.

-Aha, Du menar West Nile Fever, kontrade medicinstudenten. Sjuksköterskan slog i sina böcker och konstaterade med ett skratt att hon läst fel.

Själv kunde jag bara kommentera konversationen med att säga att West Life Fever låter som en musical på Broadway.

På Smittskyddsinstitutets webbplats kan man läsa om west nile fever som är en virussjukdom som sprids via myggor.

Bli blodgivare
Andra bloggar om:

2 kommentarer:

håkan sa...

Gäller det inte om man reser åt andra hållet? Att inte sprida västvärldens livsstilsjukdom till andra delar av världen. Inser att jag nog själv bär på smittan West Life Fever.

Hej då, måste surfa runt lite till innan febern gått ner och jag kan sova.

Per Westberg sa...

Den smittan har jag också.