2007-06-12

Att skriva om det svåra

Den 8 juni avled Kenny Olsson från Haninge som körde för Norrköpingslaget Vargarna efter en olycka i matchen mot Valsarna (Hagfors) på Kråkvilan i Norrköping. Denna vecka har tävlingssäsongen i Elitserien och Allsvenskan fortsatt.

Att skriva om det ofattbara med döden är svårt. Men SvD:s sportreporter Anders Lindblad lyckas fånga det svåra när han skriver om kvällens speedwaymatch i Elitserien mellan Hammarby och Smederna på Gubbis.

Katastrofen är närvarande i texten. Ett pratminus säger mer än alla andra ord: - Det känns som han sitter på läktaren och ser på. Men han är där uppe nu och undrar nog hur f-n jag kör. Orden kommer från Kenny Olssons systerson Robert Henderson som i kväll debuterade på Gubbängen. Robert är reserv i Eskilstunalaget Smederna.

DN berättar att Vargarna kommer att köra veckans allsvenska match i Mariestad mot Örnarna. Men poängkrav från lagledningen finns inte.

SvD, Tyst minut för Kenny Olsson
DN, Förare och familj hedrade Olsson

Den 8 juni skrev jag: Jag känner inte igen mig själv där jag reflekterade över min aversion mot boxning samtidigt som jag tycker speedway är kul. Men skillnaden är givetvis att boxning syftar till att skada motståndaren fysiskt.

Hammarby vann mot Smederna med 60-24 och ligger nu tvåa i Elitserien efter Västervik.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: