2006-08-06

Allmänbildning noll?

På min nyhetsbevakare flashade under eftermiddagen upp ett meddelande med rubriken: "Soprano Schwarzkopf dies".

Mina bristfälliga engelskkunskaper och mina felaktiga associationer dissade denna nyhet. När det gäller uttrycket "soprano" tänkte jag på TV-figuren Sopranos. Och vad avser "Schwarzkopf" gick tankarna till Kaliforniens guvermör Arnold Schwarzenegger. Inte en bokstav rätt således.

Lyckligtvis läste jag BBC:s artikel och blev nyfiken på att få höra denna forna nazidiva, sedemera adlad i England och faster till Gulfkrigsgeneralen Norman Schwarzkopf jr. I morgon ställer jag kosan till stan och köper Elisabeth Schwarzkopf i Lehars Glada änkan.

På kuppen blev jag så spränglärd att jag nu vet att den fyrstjärniga generalen Norman Schwarzkopf pappa, generalmajoren Norman Schwarzkopf sr, var den polisman som ledde förundersökningen kring kidnappningen av atlantflygaren och Svenskättlingen Charles Lindbergs son.

Just nu är jag verkligen osäker på om BBC har rätt när det gäller släktförhållandena vad avser generalen vid Desert Storm och den berömda operasångaren. Det verkar inte stämma. Jag får forska vidare.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: