2006-08-04

Norton Antivirus knäckte Church of England

- As Christians, we're used to not always getting answers to our prayers immediately, but this seemed to take the biscuit, säger en företrädare för Engelska kyrkan i sin kritik av Symantec.

IDG:s tidning Säkerhet & Sekretess berättar idag att Symantecs antivirusprogram, Norton Antivirus, knäckt en kyrklig programvara som används inom Church of England. Kyrkan använder ett planeringsverkty som heter Visual Liturgy. Detta verktyg innehåller en fil som heter "vlutils.dll". Tidigare i somras definierad Norton Antivirus denna fil som ett spionprogram och kyrkans anställda följde naturligtvis uppmaningen från antivirusprogrammet och raderade filen.

Resultatet blev adjö till almanackan med mera.

I Svenska kyrkan används en del planeringsverktyg med särskilda programvaror men den personliga planeringen sker oftast i Outlook under Svenska kyrkans Exchangeservrar. Detta är naturligtvis en trygghet i det att användarna då har säkra rutiner för back-up och säkerhetskopiering.

Länk till Church of Englands interna information
Länk till BBC

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Germunds Blog sa...

Norton 2006 är definitivt ett för känsligt antivirusprogram och det är ofta jag måste avaktivera Norton för att kunna läsa vissa sidor. Idag kunde jag till exempel inte läsa portotabellen på posten.se utan att stänga av Norton.

Karin sa...

Efter storkraschen förra året vågar jag inte lita på Kyrknätet.

Ska du förresten åka på kyrkogårdskonferensen i Skövde i sepember, Per?

Per Westberg sa...

Vårt administrativa system har krascha så jag vet inte vad jag skall göra i september. Men den andra talar om ett Kyrkomöte.

Har ännu inte bestämt om Kyrkogårdskonferensen men kanske borde jag lyssna lite på de temata som tar upp mångfald.