2006-08-26

Långa är smartare

När jag gick på högstadiet hade vi en lärare som berättade att vi vänsterhänta inte var lika smarta som de som fattade pennan med höger hand. Detta besked knäckte mig inte. Snarare sporrade påståendet mig att visa framfötterna.

Idag berättar Expressen att forskare vid Princetonuniversitet nu kunnat konstatera att långa människor i allmänhet är smartare än små. Själv är jag 198 centimeter om jag ställer mig på de sex första banden av Nationalencyklopedien. Man blir smart av ett bra uppslagsverk.

Expressens artikel

3 kommentarer:

Per Westberg sa...

Bra farsan Baloo.

Stadsmissionen gör mycket annat bra bland t.ex. flickor som far illa.

Anonym sa...

Läckert innlägg!!

batti sa...

Man kan visa precis vad man vill med statistik. Exempel: Det går att härleda ett samband mellan ökad glasförsäljning på en strand och mellan antal drunkningsolyckor...

Man kan också visa att vänsterhänta är smartare än högerhänta eller att långa är smartare en korta etc.

Det är det som är så praktiskt med statistik.