2006-08-26

Inte landsförrädaren Stig Bergling en gång till

Fenomenet Stig Bergling, alias Eugen Sandberg, alias Stig Sydholt upphör inte att förvåna och idag dyker han upp i Expressen med ett patetiskt inlägg i debatten om KDU:aren som försökt få ut uppgifter från socialdemokraterna. Jag har tidigare skrivit om denna vämjeliga landsförrädare som sonat ett avskyvärt brott. Den 19 juli frågade jag om Bergling skulle bli nämndeman sedan han joinat vänsterpartiet. Jag kritiserade medias oförmåga att glömma denna landsförrädare och uttalade:

Vad blir Berglings nästa drag för att få utlopp för sin narcissism och lite påfyllning till pensionen? Skall han för tredje gången byta efternamn till Philby eller Wennersström. En sak som jag tänkt på är att han rest sig ur sin rullstol och börjat gå. Kanske kommer han att avslöja att han är pappa till Britney Spears eller författaren som döljer sig bakom pseudonymen Bo Baldersson. Allt är möjligt och media kommer att sitta vid hans fötter och okritiskt hänga på.

Inte kunde jag ana att han skulle dyka upp redan den 26 augusti i Expressen. Det är skrämmande att en man som dömts till livstids fängelse och som avslöjat uppgifter som skulle ha kunnat innebära masslakt på människor i vårt land tas till heder som någon form av expert i en politisk affär. Det finns inga som helst paralleller mellan att försöka få ut partidokument och att sälja sitt land till en kommunistdiktatur.

Genom att Expressen låter publicera spionen förringar man betydelsen av hans allvarliga brott och ger bilden av en lite mysig farbror.

Men man måste ända säga grattis till Vänsterpartiet som nu slipper ha denna pajas i sina medlemsrullor. Han meddelar att han lägger av det politiska arbetet.

Följer man historien Bergling tonar bilden av en notorisk mytoman och grandios narcissist upp. Missbruk har kantat hans tragiska bana och han har varit medioker eller undermålig både som polis, officer och som spion. Han fortsätter att omge sig med lögner och fantasier när han i Expressen säger:
Men i kväll ska jag tillåta mig att vara lite nostalgisk och läsa en spännande
bok om den brittiske storspionen Kim Philby.
Skitsnack. Han vill bara säga att han läser böcker. Den senaste boken om Philby har legat på boklådornas diskar sedan 2003. Inte sjutton väljer Bergling att läsa den just i kväll [Private Life Of Kim Philby the previous years, (ISBN 0953615162)].

Jag tror mig veta vad Bergling gör ikväll. Han funderar över ett nytt utspel. Och tidningarna kommer att hänga på. Expressen borde be den unga kristdemokraten om ursäkt när man blandar ihop hennes misstag med en Berglings avskyvärda illdåd.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant.

Du borde kolla in TV4:s krimarkiv. De har tv-inslagen om Stig Bergling:

http://nyhetskanalen.se/1.1235764/2009/10/01/spionen_stig_bergling