2008-02-08

Brandsäkerhet på hotell

Ett hotell i Gamla Stan har stängts av en brandinspektör. I samband med handräckningen fattade polisen även misstanke om brott mot alkohollagen.

Det är fredag kväll och jag bor på hotell. för 1 151:a natten sedan 1990 om jag räknar något så när rätt. Givetvis har jag vanan trogen kollat nödutgångar och brandsäkerhet. Allt ser ut att vara i sin ordning här på konferensanläggningen.

Jag känner mig ännu mer trygg över den svenska säkerhetslagstiftning och tillsynen när jag konstaterar att systemet fungerar. Därför är det bra att tidningarna skriver att brandinspektör Kjelll Wahling vid Stockholms Brandsförsvar resolut stängt det lilla hotellet Sven Vintappare på Sven Vintappares Gränd mellan Västerlånggatan och Stora Nygatan i Gamla Stan eller Staden mellan broarna som jag själv brukar säga.

Man blir extra glad när man konstaterar att brandinspektör Wahling har en serviceminded hållning när han stängt ett hotell som reglerna till trots saknar brandlarm och nödutgångar.
-Personalen och ägare reagerade förstående, enligt Wahling som tror att hotellet kan komma att öppna igen.

Men lite förvånad blir jag när jag läser ett citat i SvD.se:

– Enligt hotellagstiftningen behöver man ingen nödutgång om man har fem rum, det är som att hyra ut rum i ett hus. Men vi har sex rum så nu får vi väl fundera på hur vi gör i framtiden, säger en ägarrepresentant som vill vara anonym till SvD.se.
När ägaren glider på sanningen måste man bli lite misstänksam. Enligt hotellets webbplats har man sju rum och inte sex som den anonyme ägaren påstår. Varför ska man vara anonym förresten. Låt oss inte tumma på säkerheten. Ge i stället positivao mdömen till hotell som följer det tuffa regelverket. Ett regelverk som räddar liv. Hotell som slarvar är ändå undantag.

Enligt DN misstänks hotellet även för brott mot alkohollagen vilket talar för att hotellet är lite busigt. Undrar vad försvaret blir här? Man ska nog vara medveten om att den ursprunglige Sven Vintappare med all säkerhet hade ordentliga tillstånd från stadens magistrat. Även på 1600-talet var lagstiftningen tydlig. När det gäller misstanken om brott mot alkohollagen ylar ägaren något om att Sverige är som det är. Men grejen är att myndighetskraven på hotell och även alkohol på hotell är väldigt rigorösa över hela världen. Sverige utmärker sig inte särskilt i detta sammanhang.

DN, SvD, Aftonbladet

Inga kommentarer: