2008-02-23

Marknadsekonomi

Jag tillhör dem som tror på marknadsekonomin även om jag ibland kan vara tveksam inför vissa privatiseringar. Men den senaste tiden har våra ekonomisidor översvämmats av rapporter som visar att fondförvaltarna tar ut överpriser för sina tjänster. Nu senast idag skriver Maria Crofts på DN under rubriken "De skyhöga avgifter bankerna tar ut är hårresande". Samma sak tycks det vara i Danmark något som Politiken skriver om.

Men ingen tycks vara upprörd över att man uppenbart kan konstatera att den fria konkurrensen inte räcker till för att åstadkomma förvaltningsavgifter som anses acceptabla. Sannolikt är väl de höga avgifterna då helt rätt.

Jag själv knatar på i mitt pensionssparande hos AMF Pension som jag har förtroende för. Varför jag har förtroende vet jag inte men jag har sett namnet "AMF Pension" på en husvägg. Att AMF Pension till lika delar ägs av Svenskt Näringsliv och LO verkar vara bra liksomdet inte känns fel att bolaget drivs enligt ömsesidiga principer. Det betyder att AMF Pensions vinster i sin helhet tillfaller spararna. Att sedan vinsterna minskar när man måste skaffa duktiga fondförvaltare med stora löner och bonuser är en annan sak. sådan är marknaden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men ingen tycks vara upprörd över att man uppenbart kan konstatera att den fria konkurrensen inte räcker till för att åstadkomma förvaltningsavgifter som anses acceptabla.

Men det gör den ju! Avanza har till exempel en fond helt utan någon form av förvaltningsavgifter, som man kan pensionsspara i. De har hundratusentals kunder.

Uppenbarligen tycker många människor, av någon anledning, att sparande med höga avgifter är värda det. Det är ju hela poängen med fri konkurrens -- folk får själva välja vad de prioriterar. Det är väl bra?