2006-09-28

Darwins mardröm

En vän till mig som arbetat mycket i och har stor kärlek till Afrika vill ge följande TV-tips:

Ikväll (28 september 2006) sänds en film som heter "Darwins mardröm" på TV1 klockan 22.00. Den är mycket starkt vinklad för att skada Tanzania. Den handlar om området vid Victoriasjön. Den har väckt mycket diskussion i Tanzania. President Kikwete har tillsatt en kommission för att undersöka påståendena rörande vapensmuggling med flygplanen som hämtar fisk i Mwanza.

Nu ska vi titta på filmen med kritiska ögon. Jag har inte egen kunskap för att bilda mig en uppfattning men sannolikheten för att Tanzanianerna själv har svårt att nå ut med sin version är uppenbar. Själv närmar jag mig Tanzania genom att läsa SIDAS utmärkta landsinformation. Tanzania beskrivs ändå som ett land med en positiv demokratisk utveckling.

President Jakaya Kikwete said that Darwin's Nightmare, had hurt the country's image and caused a slump in exports of Nile Perch. The Guardian

Recension och resumé på bio.nu
Recension i SvD
Recension i GP
The Guardian

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: