2006-09-21

Nu har Expressen gått för långt - Reporter inleder förhållande

Expressen wallraffade
Alldeles innan valet kom Expressen med några intressanta artiklar där reportrar wallraffat sig in i politiska partier och sett valrörelsen inifrån. Inga skandaler avslöjades dock och artiklarna kan karaktäriseras som lite av "hemma hos-reportage".

I dag skriver dock Resumé om Expressenjournalisten Sofia Hartung som infiltrerade hos sossarna. Tidningen gör gällande att Sofia Hartings framgång i wallraffandet berodde på att hon inlett ett förhållande med en socialdemokratisk ombudsman.
-Hon var jätteaktiv och vi var glada över att ha fått en så bra
partiarbetare, berättar en av personerna på partihögkvarteret. Hon var också bra
för vår kompis, som verkligen har mått bra den här valrörelsen. Vi var glada för
hans skull, för att han hittat en så bra tjej.

Ombudsmannen själv säger efter avslöjandet:

- Hur jag känner mig? Uthängd, utslängd...jag vet inte hur jag ska uttrycka mig. Som en urvriden disktrasa. Jag mår jävligt dåligt av det här

Jag vet inte vad för typ av förhållande detta handlar om. Men ombudsmannen är uppenbart mycket kränkt. Om tidningen Resumés uppgifter stämmer har Expressen gått långt över gränsen. Tragiskt också för Sofia Hartung att nedlåta sig till sådana här metoder. Jag hoppas att uppgifterna är fel. Det är ju i skrivande stund ingen annan tidning som kommenterat nyheten.

Sofia Hartungs artikel i Expressen
Marita Ulvskog om anklagelserna, ur Resumé
S-ledare, De hade absolut ett förhållande, ur Resumé

Andra bloggar om: , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du ska nog inte tro allt för mycket på Resumé i det här fallet. Expressens redaktionschef kommenterar Resumés anklagelser:

"- Detta är en oerhört allvarlig anklagelse. Dina påståenden är grundlösa och felaktiga. Jag ser uppgifterna som ett sätt att smutskasta och förminska en kvinnlig reporter som gjort ett gediget arbete."

Per Westberg sa...

Jag har lagt in en brasklapp i min text och noterar att inga andra tidningar skrivit om detta under dagen. Vidare har jag varit noggrann med att skriva förhållande inget annat. Jag har t.ex. ett förhållande till min dator.

Per Westberg sa...

Å andra sidan har det ju den senaste tiden visat sig att Expressens redaktionsledning inte riktigt har haft koll på alla reportrars redaktionella metoder. Jag tänker givetvis på den avstängde politiske reportern Per Svensson.

Anonym sa...

Och sen är det ju onekligen rätt gulligt att "Anonymous" traskar runt och postar samma sak på alla bloggar som skriver om detta, trots att citatet inte handlar om grundstoryn, utan om huruvida dom skulle ha haft en sexuell relation eller inte. Ett äkta Clinton-inspirerat "I didn't have sex with that man" försvar, som sagt.

(Resten av storyn har för övrigt redan bekräftats av Sofias "kompisar" i kommentarna på resume's sajt. Fast dom skulle jag nog också ta med en nypa salt.)

Anonym sa...

(Och du menar väl Nicklas Svensson, förresten. Alla i den härvan hette ju Nicklas eller nåt i den stilen. Förutom Jodenius och Leijonborg, förstås. Nicklas fru jobbar för övrigt också på Expressen, och är också avstängd).

Per Westberg sa...

Givetvis. Nicklas Svensson skall det vara. Per Svensson är väl mer känd som Pelle Svensson duktig brottare och rättskaffens advokat med stort rättspatos.

Anonym sa...

Om du nu inte råkade tänka på Expressens kulturredaktör, förstås.

Per Westberg sa...

Tack för hjälpen i namnförvirringen. Jag är bättre på biskopar än redaktörer på drakarna.