2006-09-05

Politikerföraktet har tillförts anabola steroider


När den föräldraledige s-märkte partistrategen i våras avslöjades med att hemma på sina kammare försöka sprida rykten om Fredrik Reinfeldt tänkte jag på en stackars naiv ensamseglare. En partihögkvartets Don Quijote. När så en kristdemokratisk ungdomspolitiker försökte nästla sig in i SSU under falskt namn slog jag fast en tes med rubriken KDU övertrampet beror på solopolitiken.

Jag konstaterade att partiledningarna knappast visar någon pardon med sina funktionärers övertramp. Min tes blev att det är dåliga strukturer som lett till att partifunktionärer hamnar snett. Man är ju så inställd på att som individ profilera sig själv och visa framfötterna.

I dag kan jag med sorg konstaterat att jag hade fel. Det handlade inte bara om soloseglande entreprenörer. Minst två personer i närheten av folkpartiledaren har deltagit i eller känt till dataintrången hos socialdemokraterna. Värst är kanske att folkpartiets partisekreterare, som avgått nu under kvällen, så uppenbart farit med osanning i intervju efter intervju. I går förnekade han all kännedom och försökte göra luft av LUF:s pressekreterare. Han uttryckte sig som att han inte ens visste att LUF hade en pressansvarig anställd. För några timmar sedan fick han stöd från sin partiledare vilket tyder på att han även ljugit för honom. Leijonborg är fullständigt sviken och affären har nått otroliga proportioner.

Det är ingen tvekan om att politikerföraktet nu spätts på. Och denna gång handlar det inte om lite gödningsmedel. Nu har politikerföraktet fått en stor dos anabola steroider. Om man betänker att partisekreteraren Johan Jakobsson är mannen bakom det nya folkpartiet som i mångt kriserats för att ha svikit liberarala traditioner kan denna knäck påverka folkpartiets förmåga att drive en politisk linje med framgång. Det traditionella socialliberalerna kommer åter att träda fram och sätta sin prägel på partiet.

Aftonbladet - Så kunde fp spionera på de hemliga s-planerna
DN - s moral inte lägre än vår
Expressen Spionen stal tre lösenord
Aftonbladet- Folkpartiets partisekreterare avgår

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

olydig sa...

För några timmar sedan fick han stöd från sin partiledare vilket tyder på att han även ljugit för honom. Leijonborg är fullständigt sviken och affären har nått otroliga proportioner.

Det är värre än så. Leijonborg visste redan på söndagen exakt hur det förhöll sig men ljög i media.

Per Westberg sa...

När jag såg Ekdahls intervju med Leijonborg senare nu i kväll inser jag att du har rätt.