2006-09-15

Gyllenhammar är Gyllenhammar

Uppväxt på 70-talet har jag naturligtvis tankar om den tidigare Volvochefen Pehr G Gyllenhammar. Känslorna har i allmänhet varit positiva eftersom jag alltid gillat de fina bilar som just Gyllenhammar varit med om att tillverka. Nu är jag lycklig ägare till en fantastisk Volvo och även de två tidigare jag har haft har skapat vällustkänslor.

Jag har även tyckt att liberalen Gyllenhammar har haft en sund radikalism i sin syn på samhället. Jag tycker att hans uttalanden när debatten om LAS gick som hetast var förlösande. Gyllenhammar menade att principen först in sist ut är den enda regel som kan accepteras av flertalet människor.

Förra året blev jag dock lite besviken på Gyllenhammar när han som sommarpratare så gott som uteslutande uttryckte sin förträfflighet, ett klart utfall av grandiositet.

I dag är han dock tillbaka i en intervju i LO-tidningen. Återigen visar han stor integritet och att han tänker fritt, pragmatiskt och har visar på emapti och förståelse för andra människor.

Ett utvecklat arbetsliv där svenska utbildningsfördelar hos de anställda tas till vara är i den gyllenhammarska visionen enda vägen att utveckla industriell produktion i länder som Sverige eller övriga Västeuropa. Alltför enkel produktion leder ofelbart till utflyttning av produktion till Kina, säger han.

Gyllenhammar är alltså positivt visionär.

Läs intervjun i LO-tidningen

Inga kommentarer: