2006-09-22

Sveriges tokigaste tidning är Världen idag - Lurar en kristen polis

Värdeförvirring, pyttsan
Världen idag är en tidning som, i allt man skriver, ser en möjlighet i att hetsa mot homo- och bisexuella. Denna tredagarstidning har en stark koppling till Trosrörelsen (Livets ord) och beskriver som sin uppgift att vara en offensiv kristen tidning som kan utgöra en motkraft till den värdeförvirring som idag präglar vårt samhälle. När man hör sådana uttalanden är det som ekon från de främlingsfientliga partierna. Givetvis lider alla människor som har andra tankar om mänskliga rättigheter än Världen idags redaktion av värdeförvirring. Jag är givetvis värdeförvirrad liksom de flesta av mina släktingar, vänner och grannar.

Hur förhålla sig till Världen idag?
Ett gott tips är att överhuvud taget inte ställa upp på några intervjuer i Världen idag. Man kan utgå från att allt man säger kopplas ihop med en tes om homo- och bisexuellas som de värsta syndare. Tidningen ser allt som har en koppling till homo- och bisexuellas mänskliga rättigheter som en ond konspiration.

Polisman lurad?
Idag inleds kristna polisförbundets årskonferens i Nässjö. Tidningen intervjuar kriminalkommissarien PO Östlund, i Jönköping som är ordförande i Allkristna Polisförbundet. Den som läser tidningen kan tro att Östlund, som givetvis är en hyvens polisman, ser en motsättning mellan sin organisation och föreningen Sveriges Gaypoliser. Världen idag säger till Östlund att det i dag talas mycket om så kallade HBT-frågor och i massmedia har ”gaypoliser” fått stort utrymme. Vid sommarens Pridefestival gick exempelvis ett 100-tal homosexuella poliser i uniform i Pridefestivalens parad genom Stockholm.

Den tendiöst homofoba tidningen frågar Östlund om han kan känna att det blivit trängre för kristna i den svenska poliskåren?

– Nej, det tycker jag inte, svarar en ärlig Östlund, som givetvis inte anar tidningens egentliga syfte. -När det gäller Pridetåget är det sådant som beslutats vid polisen i Stockholm. Det är inget som det pratas om ute i landet, åtminstone inte här i Jönköping fortsätter den godtrogne Östlund utan att förstå att han i Världen i dag kommer att framställas som en polisman som ifrågasätter kollegor som är homo- och bisexuella.

För mig är det självklart. Poliskåren skall återspegla samhället. Det är viktigt att poliser är män och kvinnor. Sossar och moderater, kristna, muslimer och agnostiker, heterosexuella och homosexuella, numismatiker och hästägare.

Stackars Östlund som vilseletts av Världen idag.

Artikeln i Världen idag den 22 september 2006
Föreningen Gaypoliser i Sverige
Allkristna Polisförbundet

Andra bloggar om: , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Per,

Jag har läst artikeln och jag ser ingen hets mot homosexuella i den. Däremot verkar du syssla med hets mot trosrörelse-kristna. Varför respekterar du inte deras religion?

Per Westberg sa...

Visst sjutton är det att hetsa om man tendentiöst antyder att det finns en motsättning mellan kristna polismän och kollegor som går i Pridetåget. Där finns ju även heterosexeulla polismän som markerar att den svenska polisen värnar om mänskliga rättigheter. jag är helt övertygad om att det bland homo- och bisexuella polismän finns personer med alla möjliga tankar om tro och liv.

Eftersom "Anonymous" beskriver Trosrörelsekristna i tredje person övertygas jag om att "Anonymous" inte tillhör trosrörelsen. Det hade ju varit smärtsamt för mig att anklagas för hets av någon som tillhör Trosrörelsen. Dessutom har inte Trosrörelsekristna någon egen religion. De är ju kristna. Gestaltar dock sin tro lite annorlunda än jag.

Per Westberg sa...

Några kommentarer som avviker från ämnet raderade. Läsvärda men tillhörande annat forum.

Tobias Struck sa...

Med all respekt en hänvisning till borklippt gay-vänlig belysning av skillnaden mellan kristendom och gay-vänlighet: http://tobiasstruck.blogspot.com/2006/09/kristen-gay-vnlighet-r-hyckleri_24.html

Per Westberg sa...

Väl bekomme
Tobias är ute och missionerar och berättar för oss andra att vår världsbild är fel.

Tobias Struck sa...

Per. Kristendomen är världens i särklass mest missionerande religion. Den får tåla det. Men tack för att du inte tar bort min adress!

Per Westberg sa...

Mission betyder ju sändning uppdrag och jag tillhör inte dem som försvarar den klassiska missionen. Den kristna kyrkans missionshistoria har jag en ganska klar bild av. Jag är därför glad att mission i dag handlar om att dela vardagen och vara ett ögonvittne till människors situation. Det handlar om att se det det förtryck och den utsatthet som många människor lider av liksom den styrka de visar.

Svenska kyrkans Mission stödjer ett stort antal projekt i samarbete med kyrkor och organisationer i cirka 17 länder. Det gäller projekt med olika inriktningar som kyrko- och församlingsutveckling, teologisk utbildning och reflektion, hälso- och sjukvård, utbildning för förändring, mänskliga rättigheter och demokrati samt religionsmöte. Kyrkan är kallad att verka för fred och försoning och ta ställning för utsatta och förtryckta oavsett deras politiska eller etniska tillhörighet.

Tobias Struck sa...

Från susning.nu:

"Missionsbefallningen är den av Jesus uttalade uppmaningen till sina lärjungar att gå ut och sprida sin lära (kristendomen) i hela världen. Sådan spridning kallas mission eller sändning. (Jfr Joh. 20:21)

Så här lyder den i evangelium enligt Matteus (Bibel 2000):

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. (Matt. 28:18-20)

Så här lyder den i evangelium enligt Markus (Svenska folkbibeln):

Och han sade till dem: "Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka och de skall bli friska." (Mark. 16:15-18)

Åter igen frågar jag mig vad en kyrka vilande på evangelierna är värd, om den inte gör som det står att Jesus ville. Byt bok nu va, så slipper ni kritik av mitt slag.

Per Westberg sa...

Helt rätt citat på självklara tydliga bibeltexter. Kritik skall man alltid lyssna på. Självklart gäller missionsbefallingen.

Tobias Struck sa...

Missionsbefallningen gör tydligt att mission först och främst är spridandet av "det glada buskapet" om att Jesus är Guds son och att tron på detta frälser själen.

De suggestiva sakerna som kallas "tecken" (driva ut onda andar, tala tungomålstal, hålla i ormar och hela med handpåläggning - verkar vara sätt för Gud att marknadsföra tron på Jesus, om jag nu får uttrycka mig så profant.

Men det står ingenting om att "Kyrkan är kallad att verka för fred och försoning och ta ställning för utsatta och förtryckta oavsett deras politiska eller etniska tillhörighet".

Nej, det står att mission är att få folk till tro på evangeliet, det glada budskapet om Jesus som världens frälsare.

Jag tror säkert fred och reservationslöst stöd till svaga är vad du vill med mission. Men det är inte vad Jesus ville. Den konflikten ser du svart på vitt här, Per. Jag är en människovän som du. Men du kallar dig kristen. Det går inte ihop.

Anonym sa...

Skrev om Världen idag igår:
http://nilsdotter.wordpress.com/2007/01/04/kvinnan-skapt-till-att-vara-mor/