2007-01-15

Kristina Axén Olin är stor

Finansborgarrådet Kristina Axén Olin ger en öppenhjärtig och närmast utlämnande intervju i DN där hon berättar att hon var ytterst nära att "gå in i väggen". Hon talar om extrem press, alvedon, alkohol och ansvar för hushållets markservice.

Även om Kristina Axén Olin nu får ett bra stöd för att strukturera tillvaron och att hon lovat sig själv att bli bättre på att delegera, visar hon tydligt på den omänskliga arbetssituationen för en del personer i toppositioner. Jag tror att Kristina Axén Olin har en lön på 92 000 kronor i månaden och det är inte en krona för mycket. Ansvaret är otroligt tungt och de allra flesta skulle gå i väggen före lunch med tanke på alla ställningstaganden och beslut som ska fram om man är finansborgarråd.

Den 5 juni 2006 skrev jag en arg artikel med rubriken: Kristina Axén Olin är olämplig som ordförande i polisnämnden. Jag läste nyss igenom den och tycker att den var befogad. Jag är dock glad för inledningen i min tjuriga artikeln:
Oppositionsborgarrådet Kristina Axén Olin har många förtjänster. Hon har en stark personlighet, talar så att folk begriper och det är uppenbart att hon har ett socialt patos.

Nu tillägger jag bara: Kristina Axén Olin är stor som lyfter fram en verklighet som många personer med framträdande positioner befinner sig i. Det hade varit bra om Gudrun Schyman hade haft samma insikt och kraft som Kristina Axén Olin.

I efterdyningarna av Kristina Axéns Olins öppenhjärtighet kommer hon att jämföras med andra personer som befinner sig i en utsatt situation vare sig det handlar om missbruk eller en ekonomiskt utsatt situation. Personligen tror jag att Axén Olins uppriktiga och nakna berättelse kan hjälpa framförallt yrkesverksamma kvinnor som har bekymmer med alkoholen. Jag vill tro att Kristina har en ledarskapsstil som tillåter hennes medarbetare att säga ifrån och säga till chefen: -Nu får du skärpa dig.

DN 15 jan, Hård press nära knäcka Axén Olin

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig om att det är stort att kunna visa att man bara är en enkel människa.

Men jag förstår inte kopplingen till hennes arbete eller lön. Det känns helt orelevant och förminskar alla de människor som med mindre glamourösa jobb befinner sig på samma själsliga nivå som Olin.

Och som dessutom inte "höll på" att gå in i väggen utan har brakat in i den i 250 km/h.

Till skillnad från dessa människor har Olin stora möjligheter att få bra hjälp.

Per Westberg sa...

Det finns grader i helvetet. Jag mötte för än tid sedan tonåsrpojkar från latinamerika och afrika skickade utan personhandlingar till Sverige. De har det värre. Kristina Axén Olin är säkert lyckligare och kommer att fortsätta en sin framgångsrika karriär. Men vad jag vänder mig emot är att många tycker att det är trams med problem bara för att en person har det ekonomiskt bra och hög status.

Kristina Axén Olins historia kommer att hjälpa många att ta tag i sitt liv.

Anonym sa...

Bra, då är vi i princip ändå överens i den delen att Olin kommer "lindrigare" undan än många andra.

Fast jag förstår inte hur hennes historia skulle utgöra någon hjälp för andra? "Ta tag i sitt liv"? Jag påstår att det är exakt vad dessa människor gör men många gånger på ett krampaktigt sätt och helt utan hjälp.

Om de slutade att ta tag i sina liv så vet de att de dör.

Jag tycker inte att det är trams med problem för en person oavsett status och inkomst.
Men jag kan heller inte riktigt komma ifrån bismaken om att någon annan höll på att släppa "scoopet om Kristina" och hon valde då att stämma i bäcken i tid.

Om det är på det viset så gjorde hon helt rätt, tycker jag.