2006-04-30

Carl XVI Gustaf fyller 60 år och Kyrkoordnarens matminne

Idag fyller Konung Carl XVI Gustaf 60 år. Solen börjar spricka upp över Stockholm och det blir säkert fina ceremonier kring slottet och i kortege genom staden. Kyrkoordnaren skrev sin hyllning till Torekovöverenskommelsen den 24 mars 2006.

P1 gör alltid bra radioprogram och igår hörde jag kungen intervjuas av Ulf Elving i programmet Meny. Kungen fick frågan om det finns någon matupplevelse som han minns särskilt. Kungen hade inget svar vilket väl måste kännas bra för alla dem som lagat mat och serverat honom. När man är 60 år är nog matminnen förenade med negativa bilder, typ vidbränd anka.

Men Kyrkoordnaren har ett löjligt matminne.

Runt 1973 berättade några klasskamrater att det öppnats en ny hamburgerrestaurang på Kungsgatan. Vi var ett gäng som bestämde oss för att åka dit på eftermiddagen efter skolan. Restaurangen, som var knökfull, hette Mc Donalds och kompisarna beställde var sin hamburgare á två kronor. Jag bestämde mig dock för att uppgrader och valde en cheeseburgare för två kronor och tjugofem öre. Detta var en otrolig upplevelse. Varmt mjukt omslagspapper och en härlig doft. Upplevelsen vid första tuggan var sagolik.

Nu har jag tröttnat på Mc Donalds hamburgare och den fantastiska kulinariska upplevelsen skulle jag egentligen ha kunnat vara utan.

Inga kommentarer: