2006-04-25

Magnus Hedman om sexuell läggning hos idrottsmän

Klarsynt Hedman
Den förre landslagsmålvakten och fotbollsproffset Magnus Hedman säger i Sportbladet att han tycker att idrottsrörelsen lever i en inskränkt bubbla - långt ifrån verkligheten. - Det finns en nollacceptans i omklädningsrummet och det är skrämmande säger Magnus Hedman.

Magnus Hedman talar om hur det är att vara fotbollsproffs och berättar att samtalsämnena i omkläddningsrummen handlar om bilar, brudar, videofilmer och fotboll. Magnus Hedman är öppenhjärtig när han berättar att han under sin långa karriär aldrig träffat en öppet homosexuell i ett omklädningsrum. - Med tanke på hur samhället ser ut är det väldigt skrämmande fortsätter Hedman. Var tar alla vägen? Väljer alla homosexuella bort idrotten av rädsla, eller tiger man bara om sin sexuella läggning? är kloka frågor som Hedman ställer.

Normen är ett problem
Jag blir glad och imponerad när jag ser att Martin Hedman kopplar sina dubier till normen. Han fattar vad som är problemet. Nämligen att en majoritet fötrycker och utestänger människor med annan sexuell läggning.

Hedman är klarsynt men Sportbladets reporter fattar ingenting. Till artikeln fogar man en faktaruta med rubriken "Hedman inte ensam i debatten".

Jag rodnar när jag ser Sportbladet jämföra den klarsynte Hedman med den osedvanligt korkade f.d. Västeråstränaren Liston Söderberg. Han var ett riktigt stolpskott med sitt uttalande: -Jag har hållit på med idrott i hela mitt liv. Jag har aldrig stött på någon bög. Man brukar få reda på om någon jävel håller på med något skumt i duschen. Hade jag upptäckt någon bög i något av mina lag, då hade han fått sparken direkt. Det är annorlunda inom damfotbollen. Där får du inte vara med om du inte är flata.”

Sportbladet förstår inte
Sportbladet behandlar ett viktigt ämne men skriver slarvigt och sprider fördomar.

Varför refererar Sportbladet till omklädningsrummet? Fotbollsspelare uppehåller sig väl mest utanför omklädningsrummet.

Varför kopplar Sportbladet samman sexuell läggning och sexuell aktivitet?

Varför jämförs Sportbladet Magnus Hedman med Liston Söderberg? Magnus Hedman förstår saker och ting men Liston Söderberg var pinsamt okunnig och synnerligen fördomsfull.

Heja Hedman. Den 5 augusti i år skall jag gå i Pridetåget med plakatet "Stolt fotbolls- och speedwaypublik". Kommer Du med?

När Sportbladets reportrar är i Malmö under maj rekommenderar jag att de besöker Malmö museer och upplever utställningen Normen skaver - På jobbet är väl alla hetero.

Hedman har väl spelat ihop en slant i England.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag blir glad och imponerad när jag ser att Martin Hedman kopplar sina dubier till normen Han fattar vad som är problemet."

Problemet är väl framför allt att ingen kommer ta det här på allvar när du hittar på ett annat namn till MAGNUS hedman? alla fattar ju att du inte kan ett piss om sport i allmänhet och fotboll i synnerhet om du inte ens klarar så lite research?
pinsamt grabben!

Per Westberg sa...

Oj
Det har jag inte sett.

Mn uppenbarligen tog du texten väldigt mycket på allvar.