2007-09-30

Jacob Hägg har gått på grund

Det är sjömätningsfartyget Jacob Hägg som gått på grund i Furusundsleden konstaterar jag genom att kolla på AIS:en*.
När ett sjömätningsfartyg går på grund är det lätt att vara lustig men jag undandrar mig detta.
Om jag själv skulle skriva rapport blev det något i stil med:
Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg Jacob Hägg gick på grund på grund av att man mätte fel.
DN, Fartyg på grund

Fartyget Jacob Hägg är uppkallat efter gotlänningen, konteramiralen och marinmålaren Jacob "Jaques" Hägg (1839-1931).



4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en allmän missuppfattning att sjökort är exakta. Noggrannheten variera mycket då vissa områden kan ha varit mätta för många diseneger sedan och med utrustning som har betydligt sämre noggrannhet än dagens. Det är därför man sjömäter i osäkra vatten för att säkerställa för övrig sjöfart så inga alvarliga olyckor händer. Då och då får man otrevliga överraskningar som sjömätare och i värsta fall blir det en grundstötning. Sjökorten kommer att uppdateras efter dessa mätningar och förhoppningsvis kommer ingen annan att behöva upptäcka grundet så hårdhänt som Jacob Hägg gjorde.

Bosse

Per Westberg sa...

Det förstår jag. Sjömätning är viktigt.

Anonym sa...

Var fick du bilden ifrån? Det ser ut som Göran Petterson's site, men den låg nere igår, och gör så fortfarand.

Skall positionen verkligen vara den riktiga platsen för grundstötningen? Då ligger den mitt i farleden strax norr om växlet där det passerar många fartyg varje dag.

/Mats

Per Westberg sa...

Denna gång var det Saltviks Frivilliga Brand- och Räddningskår på Åland.

Positionen indikerar tre timmar efter grundstötning så det är väl inte otroligt att Fyrbyggaren hunnit dra loss Jacob Hägg.

Finns det ett grund vid den här positionen borde nog någon ha gått på grund där tidigare.