2007-09-13

Rätt belopp

Regeringen har fastställt SL:s beslut att höja straffavgiften för fuskåkning. Nu höjs avgiften från 800 kronor till 1 200 kronor enligt DN. Detta är helt rätt. Att planka i kollektivtrafiken är vädigt egotrippat. Några få av plankarna hävdar att de kämpar för nolltaxa vilket naturligtvis är nys.

Det är bra med höjda kontrollavgifter liksom planerna på incitamentsavtal för att bekämpa fuskåkandet. I våras berättade SL att man kommer att införa incitamentsavtal för operatörerna för att stimulera personalen att vara mer noga vid biljettvisering.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jag noterar att där fuskåkandet är obefintligt, exempelvis på bussar, är biljettpriset ändå alldeles åt helvete för dyrt. Om det inte fanns en käft som tjuvåkte i tunnelbanan så skulle det i vilket fall som helst kosta på tok för mycket. Kollektivtrafik är inte billigt, och ska trafikföretagen dessutom ha en saftig vinst så smakar det.

Näe, i högre grad skattefinansierad kollektivtrafik vore att föredra. Bussar och tåg kör för det mesta tomma ändå (ingen kostnadsökning där). Som det är nu avstår många helt enkelt från att åka. De enda som åker mycket är dem med bil, vilket är jättedåligt för miljön om någon nu missat det.

Anonym sa...

jag tycker att du ska betänka vilket perspektiv du skriver utifrån, vit svensk man som har råd att pröjsa i tuben versus blatte man utan möjlighet att pröjsa i tuben.

men du tycker kanske att ahmed och mohammed ska hålla sig i alby?

Max Pröckl
Journalisthögskolan
max.tures@gmail.com

Per Westberg sa...

Jag tycker:
1. Att SL-kort bör ingå i socialbidragsnormen. Det gör det inte.
2. Att biljettpriserna är för höga.
3. Att jag hellre har en god sjukvård som inte tvekar att satsa 10 miljoner på medicin för en enstaka patient. Kollektivtrafikens kassakista är ju densamma som sjukvårdens.
4. Jag tycker att Max ska betänka vad han säger. Fuskåkarna finns i alla läger och det är inte ovanligt att man ser tonårspojkar i Lyle & Scott och Pringle fastna i kontrollanternas garn.

Mitt perspektiv är förvisso mycket speciellt. Jag cyklar fyra mil om dan för att ta mig till och från jobbet. Det gör jag, inte för pengarnas skull, utan för välbefinnandet. Men cykla till jobbet kan man inte göra om man är undersköterska och slutar klockan 21.30 eller börjar klockan 07.00. och har två mil till jobbet.

Men gratis kollektivtrafik är en utopi. Vi vill hellre se att man satsar på sjuka.

Det är ju trots allt en riktigt hygglig skatteslant som går till kollektivtrafiken.

Anonym sa...

Herr überbesserwisser kanske skall stava rätt när han anklagar andra för att vara egotrippade?

Per Westberg sa...

När argumenten tryter...

Men tyvärr hittar jag inte det felstavade ordet. Är det ordet egotrippade? Stavas det egotripade? :)

redundans sa...

"Men gratis kollektivtrafik är en utopi."

Jaha, intressant. Eftersom det också är en realitet i flera storstäder, under utvärdering i ännu fler och dessutom befintligt i mindre städer i norden.

Dessutom var det ett löfte ifrån Stockholms stad när tunnelbanna bygdes. 50-kortet skulle finansiera bygget men driften skulle finansieras kollektivt via skatter.

Navelskåderi och historielöshet är inte argument även om du tycks använda dem så.

SL gjorde i somras en undersökning som visade att de som fortfarande hade obetalda böter låg på en ekonomisk bärkraft att de med största sannolikhet inte kunde betala dem. Då beslöt man sig att stryka betalningsskyldigheten för dessa obetalda böter som överstiger 1 år.

Dvs. böter på 800 kr är för dyrt för stockholms resenärer som reser utan fördbevis. Då det enligt SL är till störst del är socialgrupp 3 som fuskåker. Att påstå att 700 kr (690 kr) är lagom biljettpris varje månad för någon som inte kan betala en böter på 800 kr som man kanske får någon gång om året är ju rent sagt vettlöst.

Men vett är ju inte er avgiftsivrares största bedrift.

Per Westberg sa...

Redundans borde kanske ange sina källor. Fel alltigenom. 50-kortet infördes 1970. Då hade tunnelbanenätet med undtantag från blå linjen redan byggts. 1950 invigdes den "riktiga" tunnelbanan om jag inte minns fel.

Motivet till 50 kortet handlade om att hela länet skulle få tillgång till bra och billig kollektivtrafik. Det är ju runt 1970 som miljonprogrammet tar fart och även de som bor i länet blir Stockholmare.

Våra straffavgifter och våra kontroller är baggis jämfört med hur det är i London, Berlin och New York.

När det gäller biljettpriserna är de på tok för höga och om 50-kortet följt lenvadskostnadsindex borde det ha legat på dryga 400 kronor. Men å andra sidan är kollektivtrafiken bättre 2008 än 1970. Tro det eller ej.

Det vore rätt kul att veta vilka storstäder som har gratis kollektivtrafik. Jag känner bara till Denver. Men vilken kollektivtrafik sedan. Där är det nog bäst att ha bil om man ska till jobbet.

Anonym sa...

Åker dagligen från Mariatorget. Varje gång jag går förbi spärren på mornarna är det någon som trycker sig igenom spärren utan kort. Och det är inga "Alby-svenskar". Allt från 16 åriga till 40 åriga svennar med prydliga kläder. Titta hur det ser ut i verkligheten.

Varför börjar man inte bygga om spärrarna så att det blir touch in touch out som t.e.x i London.

Anonym sa...

Kollektivtrafiken borde vara gratis. Att höja straffavgiften är dumt och kommer inte hindra någon från att planka. Mer svårforcerbara spärrar hindrar heller inte många, se till exempel på Paris eller London där mängder av människor plankar dagligen trots spärrar som är svåra att bådae ta sig in igenom och ut ifrån. Att ha gratis kollektivtrafik skulle gynna samhället, öka rörligheten hos alla. Framförallt skulle det tydligt vara ett miljöstatement. Att åka tillsammans är, som vi alla vet, bra för miljön. Att höja avgifter/böter är fel väg att gå. Sänk priser!

Varför kan man inte som undersöterska cykla två mil klockan 07 eller 21.30?

Skatteslanten till kollektivtrafiken är något som man får tillbaka tack vare ökad rörlighet och minskad skadegörelse. Bättre möjligheter för människor att jobba öbver hela Stockholm.

Per Westberg sa...

Jonas
En skatteslant till kollektivtrafiken ska man ha. Men frågan är hur stor den ska vara.

När det gäller undersköterskan har hon oftare tuffare arbetstider än kontorsfarbröder som jag. Även om jag jobbar över. Börjar man 07.00 på morgon måst man sannolikt börja cykla 05.30 eller ännu tidigare. Då blir det jobbigt om man slutat 21.00 och kommit hem 23.00. Just undersköterskan är den som mer än andra behöver bra kollektivtrafik.

Så ser det ofta ut även om undresköterskan åker kollektivt.

Om finansieringen av kollektivtrafiken sker både med skattemedel och avgifter ökar chansen för en god standard.

Anonym sa...

Det delas ut väldigt lite böter i sthlm nuförtiden, så höjningen spelar mindre roll. Däremot är ju prishöjningen en jobbig pryl - det var ju bara några månader sen senast. Jag ordinerar medlemskap i planka.nu och demonstration den 18e september!

mvh
Christian, planka.nu

Anonym sa...

Men varfor ska det vara ngn sorts rattighet att aka kollektivt utan att betala? Det fascinerar mig att folk tycker det ar ok att planka och hur det an ar ar det ofta (inte alltid) dragg som plankar i tunnelbanan och pa pendeln anda. Vid upprepning borde man forbjudas anvanda kollektivtrafiken pa en viss tid