2007-09-15

MILJÖskadad

Tänk vad MILJÖskadad man kan vara. När jag läste kommunpolitikern Maria Abrahamsons [(m) i Kungälv], bloggning om "Kommunala miljömål" associerade jag till vilken domstol som i första instans handlägger miljömål från Kungälvs kommun. Vänersborgs tingsrätt for upp i mitt huvud.

Så fel. Miljömål är givetvis mål för miljön och inte ärenden enligt miljöbalken. Typisk miljöskada att associera fel.

Marias liknelse om vägen för att nå miljömålen är ganska bra: Hon skriver:
Vad vi behöver är en GPS miljönavigator att styra samhället.. som ständigt kan tala om för oss var vi befinner oss och vart vi ska... Detta sker om vi sätter upp tydliga mål och dessutom bestämmer oss för vad vi ska följa upp på vägen dit. Då säger navigatorn till i varje korsning som vi kör fel. " Sväng hööööger - första avfarten mot förnyelsebar energi"....
Efter några hundra mil på amerikanska vägar i somras finns ett besked från GPS:en som dominerar minnet - "Make a legal U-turn". Men om man stressas av GPS:en hör man gärna "Make an illegal U-turn".

Jag är övertygad om att vi måste göra en och annan "legal U-turn" för att nå miljömålen.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Karin sa...

Och jag läser hela tiden

"Dödsstraff som straff - orm" som rubrik på Paul Trossös KM-motion...