2007-09-16

Vi män har problem

I fredags for återigen en tanke upp i mitt huvud. -Är det inte så att vi män har problem i trafiken?

Bakgrunden var att jag såg ambulanshelikoptern gå ner utanför fönstret. Det var en stor insats men föranledde inga tidningsnotiser. Lite senare på kvällen kunde jag läsa insatsledaren på Haninge brandstations rapport:
Singelolycka Rv 73 södergående vid Haningeavfarten. En ensam förare i en PB Volvo har kört av och voltat med bilen som ligger på taket i diket. Vid min framkomst är polis, ambulans, 441, 443 och helikopter på plats. Vägen är avstängd, föraren lossklippt och på väg att lyftas ut ur bilen. Han lastas vid medvetande i hkpt. 441 och 828 lämnar platsen. 443 och 448 kvarstannar för sanering.
Tanken finns kvar nu på söndagseftermiddagen då jag svänger av motorvägen och möter en fånigt sportstylad Volvo 745 som får sladd i en rondell. Han har svårt att häva sin sladd i den intensiva trafiken och jag knappar in 112 på mobilen för alla eventualiteters skull. När han passerar ser jag en 30-åring som skrattar. Han far vidare mot okända mål nonchalant inför det faktum att han precis riskerat sitt och andras liv.

Väl hemma kollar jag nyhetsflödet från helgen. Norrländska Socialdemokraten rapporterar om en 15-årig pojke som avlidit efter en singelolycka utanför Älvsbyn på lördagskvällen. Föraren är en 20-årig man som misstänks för rattfylleri. Östersundsposten berättar att en man i 30-årsåldern avlidit efter en trafikolycka mellan Åsarne och Klövsjö där två personbilar och en traktor var inblandade. Olyckan hade sin upprinnelse i att den avlidne mannen körde in i baken på en traktor och därefter for upp i luften för att komma ner på taket på en personbil i mötande körfält.

I fredags avled en äldre man i en singelolycka utanför Katrienholm. Polisen misstänker sjukdom.

Ett tråkigt bokslut över trafikhelgen. En sådan otrolig tragik med trafikdöda. Men också ett så gigantiskt problem att just män är överrepresentarade när det gäller trafikolyckar. Det finns all anledning att uppmärksamma mäns överrepresentation när det gäller trafikolyckor med personskador som följd. Särskilt som ny statistik visar på att många dödsolyckor inträffar på vägar där högsta tillåtna hastighet är 50 kilometer i timmen.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

prÄllan sa...

Spännande iaktagelse och tankeväckare... Men du har rätt i mpngt, de flesta som kör om mig i ytterfilen är män (o jag brukar tänka att även där gäller 110)...
Ha det gott!

kyrksyster sa...

Du hade tillräckligt många rätt på mina bilder - välj gärna en rubrik!