2008-03-01

Gärningsmannen offer?

Det gäller att skilja på gärningsman och brottsoffer. Nog blev jag nyfiken när jag i Sydsvenskan såg rubriken: "Mopedist utsattes för väskryckning". Ett ovanligt modus operandi tänkte jag.

Men nu visade det sig att rubriken var fel. Detta var en vanlig väskryckning där två gärningsmän på moped gav sig på en stackars kvinna.

Själv har jag alltid haft dåligt samvete för att jag inte tipsade en patrullerande radiobil om att väskryckaren de sökte stod och tryckte i en port i Örby en fredagskväll. Jag får skylla på att jag bara var tolv år. Kanske hade det varit bra om 15-årige lill**** åkt dit denna gång. Det gick inte så bra för honom senare i livet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Här kan jag inte låta bli att citera min favoritrubrik ur Sv.D, tyvärr innan internettiden, så någon länk finns inte:
"Taturerade hundar stoppar stölder" Jag såg framför mig en flock av ilskna och dessutom tatuerade dobermanpinchrar som kastade sig över de stackars tjuvarna. I själva verket rörde det sig om att man genom att tatuera in ett märke i vovvens öra kunde göra den mindre stöldbegärlig.