2008-03-29

Vad bellar dinkan i Australien?


I natt ställer vi om klockorna till sommartid. Det kommer jag att klara av. Men detta med tidszoner och Day Light Saving kommer jag aldrig att haja. När jag i morse ringde till Australien verkade det som att man i Brisbane, Queensland redan skruvat på klockan. Åtminstonne antydde man det men de var samtidigt väldigt osäkra. Kanske är det en härlig australiensk anda att ta detta med tiden som en klackspark. Jag hörde att de i bilen inte var riktigt överens om vad klockan egentligen var.

När min klocka stod på 08.00 visade den 17:00 i östra Australien. Detta stämmer bra när jag vet att Stockholm är GMT+1 och östra Australien är GMT+10. Men när jag tittar på den webbplats för internationell tidscheck som jag brukar använda visade den att klockan i Brisbane skulle vara 18:00 - Timeticker.

Nåväl tiden i Australien är ur led. Dels har den stora kontinenten flera tidszoner. Dels byter olika delstater till vintertid vid olika tillfällen och dels finns det delstater som överhuvud taget inte tillämpat Day Light Saving. Om förvirringen kan man läsa på Confusion over Daylight Saving Time in Australia and New Zealand.

När jag växte upp använde vi uttrycket: -Vad bellar dinkan? som alternativt utrryck för: -Hur mycket är klockan?

Inga kommentarer: