2007-07-30

Ingmar Bergman och Fårö


Ingmar Bergman är död.

För ett par år sedan såg jag en dag Ingmar Bergman på Fårö. Det var stort och han såg glad ut. Han bar den där mockajackan jag föreställer mig var ett favoritplagg och han pratade med ett par barn.

Samma eftermiddag var jag uppe vid Fårö fyr och träffade två franska studenter som bilade runt i Sverige. Slumpen hade fört dem till Fårö. De ville åka till den där lilla ön på kartan när de ändå tagit sig till Gotland.

Den unga kvinnan i sällskapet berättade att hon läste filmvetenskap och då var jag naturligtvis inte sen att berätta att jag sett den store regissören. -Han bor här på ön, berättade jag.

Paret tittade på mig och jag såg att vad de tänkte: -Vi har mött en mytoman.

Ingmar Bergmans officiella webbplats
Att Ingmar Bergman är en stor konstnär märks. Jag kollade några utländska nyhetsmedia. Alla toppar med texter om Ingmar Bergman och SvD skriver, Hyllad av en hel värld. Itlienska Corriere della Sera skriver till och med om Fårö i rubriken.

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: