2007-07-08

Vad betyder detta?

Att ett flygplan landar utan styrning på noshjulet förstår jag innebär en höjd risk. Men vad innebär det i praktiken? När man taxar förstår jag att styrningen på noshjulet har stor betydelse men vad är konsekvensen och riskerna när man väl sätter planet i backen. Det förekommer ju ibland att man inte lyckas få ut noshjulet eller att det är snedställt. Det är allvarligt men piloter brukar till och med då hantera situationen.

Någon flygkunnig som kan förklara detta?

UPDATE: Jag har fått svaret. Se under kommentarer. Tack för hjälpen.

Andra bloggar om:

7 kommentarer:

Anonym sa...

När planet landat använder man noshjulet för att styra på marken, dvs så att planet inte åker av banan. Enkelt va?

Eller den något mer komplicerade förklaringen: När planet sätter ned hjulen är farten fortfarande så stor att sidrodret kan användas för att styra i viss mån, men i takt med att farten minskar blir sidrodret mer och mer verkningslöst, och man övergår till att styra med noshjulet.

Per Westberg sa...

Tack
Det borde jag ha kunnat räkna ut. Jag begriper t.o.m. den mer komplicerade förklaringen.

Nu vet jag både hur en fluga landar i taket (loop eller roll) och att noshjulet används för att styra vid landning.

Anonym sa...

På det flesta flygplan kan man styra genom att använda hjulbromsarna också. Höger pedal bromsar höger hjul och vänster pedal bromsar vänster. En del flygplan har bara den styrmöjligheten på marken. Då kan det bli vingligt. Flygplan med stjärthjul hade ofta bara den styrningen.

Per Westberg sa...

Tack
Jag visste inte att andra flygfartyg än helikoptrar hade pedaler.

Då vet jag att det i alla fall finns tre yrkeskategorier som kvalificierat använder både händer och fötter samtidigt. Piloter, trumspelare och organister. Imponerande.

Klockan 00.30 i natt faller täckelsen från Boeing 787. Det planet har elktriska bromssystem på hjulen.

Direktsändning på nätet www.boeing.com .

Per Westberg sa...

och stridsvagnsförare och grävmaskinister givetvis.

Anonym sa...

Som forklarat ovan, landning utan noshjulsstyrning ar inget problem. Han kunde kanske ha taxat in med "differential braking" och "differential thrust", dvs variera motorpadraget pa hoger och vanster motor...hogre varv pa vanstermotorn hjalper flygplanet att svanga mot hoger samtidigt som man bromsar hogerhjulet, och vv. Men det var nog sakrast att bogsera....

Per Westberg sa...

Ju mer man får veta om hur flygning fungerar rent tekniskt desto tryggare känner man sig som resenärer. Man verkar alltså kunna manövrera över taxbanan som med en stridsvagn på larvfötter.